Hoppa till innehållet

Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunker

Digitaliseringen kullkastar bransch efter bransch. Men de stora börsbolagen har i dag färre ledamöter med digital spetskompetens än i fjol. ”Bedrövligt”, säger Styrelseakademiens Suzanne Sandler.

Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press
Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press

För ett drygt år sedan, i februari 2016, visade Di Digital att åtta av tio styrelseledamöter i de svenska storbolagen saknade digital kompetens.

I dag, drygt tolv månader och minst en årsstämma senare, ser situationen likadan ut. Andelen ledamöter med erfarenhet av digitala verksamheter har gått från 22 till 23 procent.

Dock krymper andelen digitala proffs, alltså ledamöter med digital spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Utvecklingen går uppenbarligen för långsamt

Endast 18 av storbolagens i dag 270 ledamöter har arbetat med eller i snabbväxande digitala bolag på denna sida millennieskiftet. Sedan i fjol har andelen minskat från 10 procent till 7 procent.

”Det är inte förvånande men bedrövligt”, säger Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakadmien.

Hon menar att alla företag, oavsett bransch, står inför en digital omvandling som för med sig omfattande utmaningar.

”Detta speglas inte i tillräckligt hög grad i styrelsernas sammansättning. Där går utvecklingen uppenbarligen för långsamt”‚ säger Suzanne Sandler.

Foto: Pensionsjätten Alecta, som förvaltar närmare 800 miljarder kronor, sitter  valberdningen för 14 av börsens 30 storbolag.

Nio av Alectas bolag – däribland ABB, Alfa Laval, SEB och Swedbank – saknar helt styrelseledamöter med bakgrund inom nollnolltalets snabbväxande digitala företag.

Det har inte oroat valberedningarna, säger Alectas ägaransvariga Ramsay Brufer.

”Jag kan inte se att någon av våra valberedningar hyser en oro för digital kompetensbrist i styrelserna”, säger Ramsay Brufer.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens 

Assa Abloy, Astra Zeneca, Electrolux och Ericsson har alla tappat ledamöter med digital spetskompetens sedan Di Digitals senaste genomgång.

”Digital kompetens är definitivt viktigt för ett bolag som AstraZeneca”, säger Jacob Lund, Astra Zenecas kommunikationschef.

Nyrekrytering pågår

Han menar att ett steg i rätt riktning var rekryteringen av Microsoft-toppen Jean-Philippe Curtois, som dock avgick ur bolagets styrelse i våras.

”Nyrekrytering åt det hållet pågår. Vår ordförande Leif Johansson är även ordförande i Ericsson och har betydande kunskaper om digitalisering och digitaliseringsprocesser. Det samma gäller flera andra ledamöter”, säger Jacob Lund.

En del av kompetenstappet går att härleda till att Autoliv har ersatt Nokia i storbolagslistan. Därmed föll fyra ledmöter med spetskompetens bort. Men även om Nokias ledamöter inkluderats hade minskningen varit markant.

Bland annat Swedbanks andel digitala ledmöter har sjunkit sedan Di Digitals senaste granskning. Den enda av styrelsemedlemmarna som kvalar in är Mats Granryd, tidigare toppchef inom Ericsson.

”Vi tittade framförallt efter tydlig digital kompetens, bankkompetens och regleringskompetens”, säger Folksams vd Jens Henriksson, ordförande i Swedbanks valberedning, om den senaste rekryteringsomgången.

Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt

Han menar att även nytillskottet Annika Poutiainen, som bland annat varit chef för marknadsövervakningen på Nasdaq Nordics, kvalar in som en digital rekrytering.

”Bankvärlden står inför en väldigt stor omvandling. Vi nominerade fyra stycken nya ledamöter senast. Två av dem hade digital kompetens. Jag tycker det är ett tydligt steg på vägen”‚ säger Jens Henriksson.

SSAB är ett av de sex storbolag som saknar styrelsemedlemmar med digital kompetens.

”Jag vet att det sedan årsstämman har förekommit en strategidiskussion om digitaliseringens möjligheter och hot”, säger Industrivärdens Lars Pettersson, ordförande i SSAB:s valberedning.

Vore det inte bra med någon som är hemmastadd i digitala frågor?

”Många tänker att man ska ta in en it-expert men det är inte nyckeln till framgång. Nyckeln är att se hur man kan utveckla affärsprocesser i alla led. Den kompetensen finns i styrelsen.”

Lars Pettersson syftar till exempel på ordföranden Bengt Kjells förflutna som ordförande för e-handlaren Skånska Byggvaror och ledamotens Petra Einarssons erfarenheter av digitalisering inom Sandvik.

Det enda storbolaget som har ökat sin andel ledamöter med digital spetskompetens är Kinnevik. Där här två digitala ledmöter blivit fyra sedan investmentbolaget rekryterat Google-toppen Mario Queiroz och Lothar Lanz, ordförande för den tyska e-handlaren Zalando.

Nordea har alltjämt två ledamöter av åtta med digital spetskompeten. Det placerar bolaget högst bland storbankerna.

”Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt i bankvärlden”‚ säger Ramsay Brufer på Alecta, som har en representant i Nordeas valberedning.

”Digitaliseringen är en av de viktigaste förändringarna i bankvärlden på senare år. Konkurrensen inom finansindustrin är annorlunda i dag än den var för tjugo år sedan”, säger han.

Läs mer: ”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse. Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera