Hoppa till innehållet

Underkända: Techbolagen klarar inte kvoteringsförslaget 

Inget av Sveriges största techbolag når upp till gränsen om 40 procent kvinnor i styrelsen, enligt det lagförslag som presenterades under fredagen. 

Inget av techbolagen lever upp till lagförslaget om minst 40 procent kvinnliga styrelseledamöter, visar Di Digitals granskning.
Inget av techbolagen lever upp till lagförslaget om minst 40 procent kvinnliga styrelseledamöter, visar Di Digitals granskning.

Under fredagen presenterade näringsminster Mikael Damberg ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar böter.

Lagförslaget omfattar bara börsnoterade och statliga företag. Det är goda nyheter för bolagen i den hajpade svenska tech- och startupsektorn – för där är andelen kvinnor i bolagens styrelser försvinnande liten. 

Di Digitals granskning av 20 av de mest omskrivna och välfinansierade bolagen i den svenska tech- och startupsektorn visar att endast sju av bolagen har några kvinnor alls bland sina styrelseledamöter. Hos två tredjedelar av bolagen består styrelserna uteslutande av män. 

Inget av bolagen når upp till minimigränsen om 40 procent kvinnor i styrelsen. Fyra av bolagen – Klarna, Mathem, Bima Mobile och Boozt – har två kvinnor i sina styrelser. De övriga – Izettle, Universal Avenue och Wrapp – har endast en kvinna i styrelsen. 

Hos två tredjedelar av bolagen består styrelserna uteslutande av män.

I genomsnitt är alltså de onoterade techbolagen betydligt sämre på jämställdhet än de noterade börsbolagen. Där ligger genomsnittet på 32 procent kvinnliga styrelseledamöter. 

Bland företagen på den svenska techscenen har jämställdhetsfrågan länge varit en het potatis. Flera undersökningar har under många års tid visat på en häpnadsväckande mansdominans bland såväl bolagsgrundare som chefer i branschen. Trots det har uppenbarligen lite förändrats på styrelsenivå. 

Dessutom flödar en överväldigande majoritet av riskkapitalet i sektorn till bolag grundade av män. Di Digital kunde i fjol visa att nio av tio riskkapitalinvesteringar i svenska techbolag görs i bolag med manliga grundare. 

Enligt regeringens lagförslag ska de börsbolag som inte når upp till kvotgränsen betala böter på mellan 250 000 och fem miljoner kronor, beroende på bolagets storlek.

"Det går inte att tala om det här år ut och år in utan att faktiskt leverera”, säger näringsminister Mikael Damberg till di.se om lagförslaget.

Läs även: Herrklubben i Silicon Valley har fått en svensk filial


Så här ser könsfördelningen ut i de svenska techbolagens styrelser:

  • Spotify (Spotify AB) 0 av 3 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Klarna (Klarna AB) 2 av 8 styrelseledamöter är kvinnor
  • Izettle (Izettle AB) 1 av 6 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Truecaller (True Software Scandinavia AB) 0 av 12 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Magine (Magine AB) 0 av 3 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Neo Technology (Network Engine for Objects i Lund AB) 0 av 3 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Mathem  (Mathem i Sverige AB) 2 av 8 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Linas Matkasse (Carolinas Matkasse AB) 0 av 4 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Readly (Readly AB) 0 av 2 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Tictail (Tictail AB) 0 av 2 styrelseledamöter är kvinnor 
  • Lifesum (Lifesum AB) 0 av 5 styrelseledamöter är kvinnor
  • Universal Avenue (Universal Avenue AB) 1 av 6 styrelseledamöter är kvinnor
  • Kobalt (Kobalt Music Scandinavia AB) 0 av 3 styrelsledamöter är kvinnor
  • Saltside (Saltside Technologies AB) 0 av 7 styrelseledamöter är kvinnor
  • Bima Mobile (Milvik AB) 2 av 7 styrelseledamöter är kvinnor
  • Wrapp (Bohemian Wrappsody AB) 1 av 5 styrelseledamöter är kvinnor
  • Boozt (Boozt Fashion AB) 2 av 9 styrelseledamöter är kvinnor
  • Recorded Future (Recorded Future AB) 0 av 3 styrelseledamöter är kvinnor
  • Widespace (Widespace AB) 0 av 6 styrelseledamöter är kvinnor
  • Cryex (Cryex Group AB) 0 av 5 styrelseledamöter är kvinnor

Om urvalet: På listan finns de 20 onoterade techbolag som tagit in mest riskkapital och som är grundade i eller har sitt huvudkontor i Sverige. Källa: nordictechlist.com


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera