Användare under 8 år har blivit en het målgrupp bland svenska startupbolag. Barnspelföretaget Toca Boca, helägt av Bonnier, slog tidigare i år på stort med en ny tv-satsning. Inkubatorprogrammet Springfield Project investerade i inte mindre än två barntjänster vid sin senaste finansieringsrunda och idag lanseras Naratus, en ny ljudboktjänst för barn.
”Vi erbjuder strömmade ljudböcker och berättelser för barn. Vad som skiljer oss från andra tjänster där man kan få tillgång till ljudböcker är att vi vill göra det enklare för föräldrar att hitta material som passar just deras barns utvecklingsfas”, säger Naratus grundare och vd Jacob Landin.
Naratus är inte ensamma om att skapa en ljudboklösning för yngre användare. Även Stockholmsbolaget Stori håller på att utveckla en tjänst som låter föräldrar själva läsa in böcker och sagor för att barnen ska kunna lyssna.
Stori är en av sju bolag som riskkapitalbolaget Springfield nyligen valt ut till sitt inkubatorprogram. Där ingår även Codarica, ett uppmärksammat svenska bolag som utvecklat en app som lär barn koda.
Läs mer: Här är bolagen i Sveriges Y Combinator
Springfields grundare, den tidigare Aftonbladet vd:n Anna Settman, anser att barns medieanvändning en intressant nisch.
”Det ökande intresset för digitala tjänster för yngre är en naturlig förlängning av att barn är digitala redan från en tidigt ålder och att den nya föräldragenerationen är mer digitala”, säger hon.
Anna Settman lyfter fram Bonniers dotterbolag Toca Boca som exempel. Studion skapade sin första barnspelsapp 2011 och har idag producerat närmare 30 spel, som laddats ned över 85 miljoner gånger i 215 länder. Det gör bolaget störst i världen inom barnappar, efter Disney.
Det finns en stark betalvilja hos föräldrar för kvalitativa digitala produkter för barn
”Det finns en stark betalvilja hos föräldrar för kvalitativa digitala produkter för barn. Särskilt om de dessutom innehåller aspekter av lärande och pedagogik”, säger Anna Settman och pekar på Codarcia, vars app är lika delar lek och lärande.
Men det är inte bara svenska investerare som fått upp ögonen för den yngre användargruppen. När det brittiska startupbolaget Lost My Name nyligen tog in finansiering till sina personaliserade, tryckta barnböcker så fanns bland annat Google bland investerarna, något som fick många att höja på ögonbrynen.
Lost My Name har funnits sedan 2012 och har idag sålt över 600 000 kopior av sin första bok till kunder i över 135 länder. Totalt tog bolaget in 74 miljoner kronor från Google Ventures tillsammans med bland andra Greycroft och Chernin Group.
Det är ingen högoddsare att vi kommer att se fler svenska bolag skapa produkter inriktade mot barn, och att allt fler föräldrar kommer att vara villiga att öppna plånboken.