Hoppa till innehållet

United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror

Youtubenätverken United Screens och Splay växer i en hissnande takt, vilket Di Digital rapporterat i veckan. Båda är störst i Norden – i alla fall enligt dem själva.

KEEP IT IN THE MEDIA. United Screens kommunikationschef Jessica Westin sifferbattlar med Splays vd Vigor Sörman.
KEEP IT IN THE MEDIA. United Screens kommunikationschef Jessica Westin sifferbattlar med Splays vd Vigor Sörman.

Bonniers delägda talangnätverk United Screens kunde i veckan stoltsera med en omsättning som stigit med hela 157 procent till 54 Mkr under 2015. Förlusten på 10 Mkr under 2014 vändes dessutom till en blygsam vinst.

Bolaget uppger för Di Digital att de under året har fördubblat antalet visningar på Youtube, från cirka 100 miljoner till 200 miljoner per månad. Det är fler visningar än man sett sin huvudkonkurrent Splay redovisa, hette det då.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

Men strax efter artikeln med United Screens publicerades intervjuade Di Digital Splay. Dess vd Vigor Sörman uppgav då att även Splay mer än dubblade omsättningen i fjol.

Man måste jämföra äpplen med äpplen.

Eftersom Splays storägare MTG är börsnoterat kan bolaget inte gå ut med exakta siffror. Men Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning under 2015, enligt Vigor Sörman.

"Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning", sade han i tisdags.

Läs mer: Dubblad omsättning för Splay

Påståendet har fått United Screens kommunikationschef Jessica Westin att haja till.

”Vi är störst sett till tittande per månad, vilket är det gängse sätt som MCN:er mäts på globalt. Vi har 200 miljoner visningar per månad. Det är ungefär tre gånger så mycket som alla svenska play-tv kanaler tillsammans”, säger hon. 

Hon menar att bolaget även har de starkaste svenska profilerna.

”Vi har även de största svenska Youtube-kreatörerna, både när det kommer till ackumulerat tittande och prenumeranter”, säger hon och hänvisar till statistik från Vidstatsx.

Vigor Sörman står dock fast vid sina ord.

”Man måste jämföra äpplen med äpplen. Bara i Norden har vi 200 miljoner visningar per månad och 20,5 miljoner prenumeranter. Om jag tolkar United Screens siffror rätt så är de globala. Vi har även flest kanaler, över 600 i Norden. Dessutom har vi ett globalt nätverk med 1 350 talanger och total räckvidd på 155 miljoner följare på Youtube och Instagram,” säger han.

United Screens Jessica Westin är dock tveksam till detta påstående.

”Vi står för våra siffror. Om andra nätverk plötsligt ökar med 40 miljoner visningar på knappt två månader får det stå för dem. Antal kanaler säger förstås ingenting om ett nätverks storlek, ett nätverk kan ha hundratals kanaler utan aktiva publiceringar, prenumeranter eller tittare”, säger hon.

För mer om kampen mellan Splay och United Screens lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtubersochborsstyrelsernasit-kunskap

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera