Youtubenätverket United Screens grundades år 2013 av bland andra Googles tidigare Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors och den tidigare TV4-toppchefen Malte Andreasson.
Bolaget har vuxit fort och har nu ungefär 400 videokreatörer i sitt stall, som tillsammans levererar 180 miljoner Youtube-visningar per månad.
Intäkterna är dock fortfarande blygsamma: I fjol redovisade United Screens en omsättning på drygt 20 mkr och en förlust på knappt 10 mkr. I år räknar Stina Honkamaa Bergfors med en omsättning över 40 mkr och en budgeterad förlust på 5 mkr.
"Vi har gjort break-even i flera månader nu. Det skulle vi kunna fortsätta med men vi prioriterar tillväxt och ett stort tittande", säger hon.
United Screens fungerar i praktiken som ett sälj- och rättighetsbolag, som hjälper filmskapare på framförallt Youtube att kapitalisera på sin publik genom annonsförsäljning, kommersiella samarbeten och vidareförsäljning av programrättigheter.
Nu vill bolaget ta en tydligare roll även på produktionssidan. I dagarna öppnar man en inspelningsstudio för Youtube-kreatörer i centrala Stockholm. Förhoppningen är att etablera den som en mötesplats för väletablerade såväl som blivande webbtv-stjärnor.
"Vi har inspirerats av de studior som Youtube driver i Los Angeles, Tokyo och London. Tanken är att hjälpa kreatörerna att bli bättre på allt från idéarbete till ljudläggning, klipp och redigering ", säger Stina Honkamaa Bergfors.
"Studion är öppen för alla, även om våra kreatörer har förtur", fortsätter hon.
Vid lanseringen år 2013 tog United Screens in 20 mkr från Bonnier Growth Media, i en finansieringsrunda som värderade det då helt oprövade bolaget till 90 mkr.
I höstas köptes två av medgrundarna, Jan Zachrisson och Oscar Höglund, ut från United Screens. Samtidigt ökade Bonnier Growth Media sin ägarandel till 47 procent och Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson sina andelar till 23 procent vardera.
Exakt hur mycket pengar som sköts till och på vilken värdering vill inte Stina Honkamaa Bergfors avslöja.
"Vi är finansierade så det räcker i ett par år framåt nu, givetvis beroende på vilka marknader vi väljer att gå in på", säger hon.
Planen för året som kommer är att fortsätta växa i Sverige, Norge och Finland samt gå in i Danmark. Bolaget har även en stor andel tittare i Polen, Tyskland och Baltikum.
I nuläget kommer en stor del av United Screens intäkter från displayannonsering på Youtube. Intäkterna från kommersiella samarbeten, alltså produktioner skräddarsydda för betalande varumärken, växer dock kraftigt. Bolaget får även en del intäkter från syndikering, det vill säga vidareförsäljning av filmproduktioner och rättigheter till andra plattformar.
Till exempel har TV2 i Norge köpt en del rättigheter till United Screens-anknutna Gustav Treff, som gör en populär Youtube-serie om bilar.
"Syndikering och branded content kommer växa i betydelse. Det är också därför det är jätteintressant för oss med andra plattformar än Youtube, till exempel Facebook, Twitch och Snapchat", säger Stina Honkamaa Bergfors.