Hoppa till innehållet

United Screens öppnar filmstudio i Stockholm

Youtube-nätverket United Screens öppnar en filmstudio i Stockholm för såväl etablerade som aspirerande Youtubestjärnor. Bolaget går nu break-even på månadsbasis och räknar med att halvera förlusten i år.

Malte Andreasson och Stina Honkamaa Bergfors, grundare United Screens
Malte Andreasson och Stina Honkamaa Bergfors, grundare United ScreensFoto: Jonas Eng

Youtubenätverket United Screens grundades år 2013 av bland andra Googles tidigare Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors och den tidigare TV4-toppchefen Malte Andreasson.

Bolaget har vuxit fort och har nu ungefär 400 videokreatörer i sitt stall, som tillsammans levererar 180 miljoner Youtube-visningar per månad.

Intäkterna är dock fortfarande blygsamma: I fjol redovisade United Screens en omsättning på drygt 20 mkr och en förlust på knappt 10 mkr. I år räknar Stina Honkamaa Bergfors med en omsättning över 40 mkr och en budgeterad förlust på 5 mkr.

"Vi har gjort break-even i flera månader nu. Det skulle vi kunna fortsätta med men vi prioriterar tillväxt och ett stort tittande", säger hon.

United Screens fungerar i praktiken som ett sälj- och rättighetsbolag, som hjälper filmskapare på framförallt Youtube att kapitalisera på sin publik genom annonsförsäljning, kommersiella samarbeten och vidareförsäljning av programrättigheter.

Nu vill bolaget ta en tydligare roll även på produktionssidan. I dagarna öppnar man en inspelningsstudio för Youtube-kreatörer i centrala Stockholm. Förhoppningen är att etablera den som en mötesplats för väletablerade såväl som blivande webbtv-stjärnor.

United Screens öppnar en studio för aspirerande Youtubestjärnor i Stockholm. Foto: Jonas Eng.

"Vi har inspirerats av de studior som Youtube driver i Los Angeles, Tokyo och London. Tanken är att hjälpa kreatörerna att bli bättre på allt från idéarbete till ljudläggning, klipp och redigering ", säger Stina Honkamaa Bergfors.

"Studion är öppen för alla, även om våra kreatörer har förtur", fortsätter hon.

Vid lanseringen år 2013 tog United Screens in 20 mkr från Bonnier Growth Media, i en finansieringsrunda som värderade det då helt oprövade bolaget till 90 mkr.

I höstas köptes två av medgrundarna, Jan Zachrisson och Oscar Höglund, ut från United Screens. Samtidigt ökade Bonnier Growth Media sin ägarandel till 47 procent och Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson sina andelar till 23 procent vardera.

Exakt hur mycket pengar som sköts till och på vilken värdering vill inte Stina Honkamaa Bergfors avslöja.

"Vi är finansierade så det räcker i ett par år framåt nu, givetvis beroende på vilka marknader vi väljer att gå in på", säger hon. 

Planen för året som kommer är att fortsätta växa i Sverige, Norge och Finland samt gå in i Danmark. Bolaget har även en stor andel tittare i Polen, Tyskland och Baltikum.

I nuläget kommer en stor del av United Screens intäkter från displayannonsering på Youtube. Intäkterna från kommersiella samarbeten, alltså produktioner skräddarsydda för betalande varumärken, växer dock kraftigt. Bolaget får även en del intäkter från syndikering, det vill säga vidareförsäljning av filmproduktioner och rättigheter till andra plattformar.

 Till exempel har TV2 i Norge köpt en del rättigheter till United Screens-anknutna Gustav Treff, som gör en populär Youtube-serie om bilar.

 "Syndikering och branded content kommer växa i betydelse. Det är också därför det är jätteintressant för oss med andra plattformar än Youtube, till exempel Facebook, Twitch och Snapchat", säger Stina Honkamaa Bergfors.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera