Musikbranschen har länge gjort gemensam sak mot Google-ägda Youtube.
En viktig orsak till detta är att artister och skivbolag tjänar 20 gånger mindre per Youtube-användare än per Apple Music- eller Spotify-prenumerant, enligt branschorganisationen IFPI.
Stora delar av branschen menar att Googles videotjänst berövar branschen intäkter mitt under en prövande digital omställning. Den som stödjer Youtube ser en plattform som genererar reklamintäkter från lyssnare som annars inte skulle betala för musik.
Det är ett misstag att tro att Youtube bara är musikvideos
Nu vill svenska Youtubenätverket United Screens hjälpa musikbranschen att tjäna pengar via Youtube genom ett musiknätverk utformat specifikt efter plattformen.
”Det går inte att publicera en musikvideo en gång i halvåret och tro att det ska sälja”, säger Jenny Ericsson, nytillträdd musikchef på United Screens.
Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens
”Det är viktigt att behandla Youtube som den plattform det är tänkt att vara. Man kan titta mycket på gamingindustrin. Om man tittar mer på hur sådana Youtubers jobbar går det väldigt bra”, säger hon.
United Screens kommer att ta en andel av artister och skivbolags Youtube-intäkter för att i utbyte anpassa och i vissa fall även producera deras innehåll på plattformen. Det kan även röra sig om leverans av metadata, till exempel av Content ID, en teknik som gör att musikskapare kan spåra sitt innehåll och se hur det används på Youtube.
United Screens beräknar att artister och skivbolags intäkter från Youtube därmed kan öka mellan 10 och 70 procent från nuvarande nivåer. Dock ska United Screens Music Network ses som ett komplement till streamingtjänsterna, säger bolagets grundare Stina Bergfors.
”Det handlar om att hjälpa artisterna använda och utnyttja plattformen maximalt. Det finns stora intäkter att hämta för artisterna. Men detta är ett tillägg till större plattformar som Spotify och Itunes”, säger Stina Bergfors.
Läs mer: Miljardrekord för musikstreaming under 2015
United Screens musikkanaler står i dag för omkring en fjärdedel av nätverkets 250 miljoner visningar per år. Till 2017 beräknar bolaget att musikrelaterat innehåll kommer att stå för hälften av videovisningarna.
Popartisten Zara Larsson. Foto: Jesper Frisk.
Satsningen är ett led i förberedelserna för Youtubes egen musikstreamingtjänst Youtube Red, som har lanserats i USA men ännu inte nått den skandinaviska marknaden.
United Screens musiksatsning lanseras för den nordiska marknaden i mitten på juni. Omkring 100 artister och skivbolag är med från början. Bland dem finns popartisten Zara Larsson, producenten Alesso och rockbandet Bob Hund.
”Det är ett misstag att tro att Youtube bara är musikvideos. Hela relationen med sina fans ligger också där. Det handlar lika mycket musikvideos som om en hälsning till sina fans om en kommande spelning”, säger Georg Herlitz, kreativ chef på United Screens.
Läs mer: Möt musikvärldens digitala revoltör