Hoppa till innehållet

United Screens slår mynt av musik på Youtube

Popstjärnan Zara Larsson är bland de 100 artister och skivbolag som är med från start när United Screens startar ett eget musiknätverk på Youtube. ”Det finns stora intäkter att hämta för artisterna”, säger grundaren Stina Bergfors.

United Screens Jenny Ericsson (tv), musikchef, Georg Herlitz, kreativ chef, och grundaren Stina Bergfors.
United Screens Jenny Ericsson (tv), musikchef, Georg Herlitz, kreativ chef, och grundaren Stina Bergfors.Foto: United Screens

Musikbranschen har länge gjort gemensam sak mot Google-ägda Youtube.

En viktig orsak till detta är att artister och skivbolag tjänar 20 gånger mindre per Youtube-användare än per Apple Music- eller Spotify-prenumerant, enligt branschorganisationen IFPI.

Stora delar av branschen menar att Googles videotjänst berövar branschen intäkter mitt under en prövande digital omställning. Den som stödjer Youtube ser en plattform som genererar reklamintäkter från lyssnare som annars inte skulle betala för musik.

 

Det är ett misstag att tro att Youtube bara är musikvideos

 

Nu vill svenska Youtubenätverket United Screens hjälpa musikbranschen att tjäna pengar via Youtube genom ett musiknätverk utformat specifikt efter plattformen.

”Det går inte att publicera en musikvideo en gång i halvåret och tro att det ska sälja”, säger Jenny Ericsson, nytillträdd musikchef på United Screens.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

”Det är viktigt att behandla Youtube som den plattform det är tänkt att vara. Man kan titta mycket på gamingindustrin. Om man tittar mer på hur sådana Youtubers jobbar går det väldigt bra”, säger hon.

United Screens kommer att ta en andel av artister och skivbolags Youtube-intäkter för att i utbyte anpassa och i vissa fall även producera deras innehåll på plattformen. Det kan även röra sig om leverans av metadata, till exempel av Content ID, en teknik som gör att musikskapare kan spåra sitt innehåll och se hur det används på Youtube.

United Screens beräknar att artister och skivbolags intäkter från Youtube därmed kan öka mellan 10 och 70 procent från nuvarande nivåer. Dock ska United Screens Music Network ses som ett komplement till streamingtjänsterna, säger bolagets grundare Stina Bergfors.

”Det handlar om att hjälpa artisterna använda och utnyttja plattformen maximalt. Det finns stora intäkter att hämta för artisterna. Men detta är ett tillägg till större plattformar som Spotify och Itunes”, säger Stina Bergfors.

Läs mer: Miljardrekord för musikstreaming under 2015

United Screens musikkanaler står i dag för omkring en fjärdedel av nätverkets 250 miljoner visningar per år. Till 2017 beräknar bolaget att musikrelaterat innehåll kommer att stå för hälften av videovisningarna.


Popartisten Zara Larsson.  Foto: Jesper Frisk.

Satsningen är ett led i förberedelserna för Youtubes egen musikstreamingtjänst Youtube Red, som har lanserats i USA men ännu inte nått den skandinaviska marknaden.

United Screens musiksatsning lanseras för den nordiska marknaden i mitten på juni. Omkring 100 artister och skivbolag är med från början. Bland dem finns popartisten Zara Larsson, producenten Alesso och rockbandet Bob Hund.

”Det är ett misstag att tro att Youtube bara är musikvideos. Hela relationen med sina fans ligger också där. Det handlar lika mycket musikvideos som om en hälsning till sina fans om en kommande spelning”, säger Georg Herlitz, kreativ chef på United Screens.


Kobalts vd Willard Ahdritz.

Läs mer: Möt musikvärldens digitala revoltör


Det svenska musiktechundret

Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera