Hoppa till innehållet

United Screens slår sin prognos – planerar expansion

United Screens växte med drygt 50 procent under 2016. Bolaget befinner sig mitt i en kapitalrunda som bli klar innan sommaren, enligt vd Malte Andreasson.

Från vänster: United Screens vd Malte Andreasson, Nicole Haman, försäljningschef och Stina Bergfors, grundare. Foto: United Screens
Från vänster: United Screens vd Malte Andreasson, Nicole Haman, försäljningschef och Stina Bergfors, grundare. Foto: United Screens

Youtubenätverket United Screens (NTL) fortsätter att växa i rask takt. Under 2016 ökade omsättningen med drygt 50 procent till närmare 82 miljoner kronor.

”För ett år sedan gick vi ut och spådde en omsättning på 75-80 miljoner kronor under 2016. det känns bra att slå den prognosen”, säger vd Malte Andreasson.

Förlusten uppgick till -2,3 Mkr, att jämföra med ett nollresultat under 2015.

”Resultatet är helt enligt plan. Vi återinvesterar våra intäkter i tillväxt”, säger vd:n.

Bakom framgångarna finns ett växande stall med så kallade Youtubeprofiler som United Screens utvecklar och säljer in hos annonsörer. Några exempel på dessa är:

  • Therese Lindgren, som når merparten av alla svenska kvinnor under 40 år med sin Youtubekanal om relationer, skönhet och hälsa.
  • Jonas Ring, som under namnet Sp4zie når 8 miljoner tittare per månad med sin kombination av dataspelande och engelskspråkig underhållning.
  • Johan Hedberg från Uppsala som slagit igenom ordentligt på senaste med sin Youtubekanal Matgeek som når 3-4 miljoner tittare per månad.

”Johan Hedberg är ett tecken i tiden. Han är 40 år och hans ämne är mat. Det visar att publiken har breddats väldigt mycket bara det senaste året”, säger Malte Andreasson.

Bolagets nätverk används idag som annonsyta av stora annonsörer som Carlsberg, SCA och Ellos.

”Vi märker att annonsörerna har större förtroende för denna typ av marknadsföring. Man vill ha långsiktiga samarbeten med profiler som matchar den målgrupp man vill nå ut till. Exempelvis har SCA i tre år samarbetat med vår kanal Gravid vecka för vecka som har en halv miljon visningar per månad”, säger försäljningschef Nicole Haman.

United Screens håller just nu på att ta in kapital från en eller flera nya ägare. Målet är att öka tillväxten och dra igång verksamheten bortom Sverige, Norge och Finland när man idag har kontor.

”Vi har en handfull intressenter och ska bli klara med denna finansieringsrunda i god tid innan sommaren. Nästa steg blir att expandera till ett nytt land i norra Europa. Vilket beror lite på vem eller vilka de nya investerarna blir”, säger vd Malte Andreasson.

Han menar att alla pilar pekar på fortsatt start tillväxt både i Sverige och internationellt. Traditionellt tv-tittande minskar, tidningar och tidskrifter har det svårt och online-video ökar konstant.

”En milstolpe var när vi i slutet på hösten gick om TV3 i daglig räckvidd i målgruppen under 45 år. Idag har vi en månatlig räckvidd på närmare 4 miljoner bara i Sverige”, säger han.

United Screens grundades 2013 av Stina Bergfors (NTL), tidigare Sverigechef på Google, Malte Andreasson, tidigare toppchef på TV4, och Oscar Höglund, som idag är medgrundare och vd på Epidemic Sound.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.
Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera