Hoppa till innehållet

Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA

Stockholmsbolaget Universal Avenue står mitt i en radikal förändring av försäljningsbranschen. Nu tar bolaget in 85 miljoner kronor för att öka försprånget till framtida konkurrenter.

Johan Lilja, vd för snabbväxande Universal Avenue.
Johan Lilja, vd för snabbväxande Universal Avenue.

Universal Avenue har utvecklat en plattform för att koppla samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder. Bolaget grundades 2014 och finns redan i sex länder med kontor i fyra av dem.

”Alla nyckeltal har tagit rejäl fart. Vi får in 200-300 jobbansökningar per dag och har runt 500 bolag i kö för att få ansluta sig till plattformen”, säger Johan Lilja vd och grundare av Universal Avenue (NTL).

Nu tar bolaget in kapital för att expandera ytterligare. Totalt tar man in 10 miljoner dollar, motsvarande 85 miljoner kronor, från riskkapitalbolagen Eight Roads (NTL), Northzone (NTL) och Moor (NTL). Northzone och Moor har investerat i Universal Avenue tidigare men Eight Roads, som är en del av fondjätten Fidelity, är nya investerare.

”Det var stort intresse och vi hade flera erbjudanden på bordet. Fidelity är extremt starka, med nätverk över hela världen. De brukar inte investera så här tidigt vilket gör att de kan vara med oss långsiktigt”, säger Johan Lilja.

Läs mer: Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Universal Avenue har sammanlagt tagit in nära 150 miljoner kronor i riskkapital. Förväntningarna är med andra ord höga på det bara två år gamla bolaget. Men enligt Johan Lilja växer omsättningen med i snitt 50 procent per månad och man närmar sig nu lönsamhet.

”Det vi ska göra nu är att ta några marknader till svarta siffror. Vi ska visa att vi på, säg fyra månader, kan lansera på en ny marknad och ta den till lönsamhet. Då är modellen bevisad och vi kan rulla ut snabbt”, säger han. 

Universal Avenues plattform fungerar som en tredelad marknadsplats. Frilansande säljare som vill ha uppdrag kopplas samman med varumärken som vill expandera. Det kombineras sedan med data om vilka tänkbara företagskunder som finns. Plattformen fungerar därmed som en slags förlängning av företagens egna säljavdelningar. Än så länge arbetar man bara med företagsförsäljning (b2b).

”Det finns inga riktiga konkurrenter ännu, men det kommer säkert. Jag kan tänka mig att någon försöker göra samma sak inom konsumentförsäljning”, säger Johan Lilja.

Varför gör inte ni det själva?

 ”Vi tänker ofta på det. Kollar man hur plattformen är byggd så är det en framtida möjlighet. Men det handlar om fokus så det är inget vi satsar på det kommande året”.

Planen är att expandera verksamheten till flera marknader. Antingen till fler länder i Europa eller USA.

”Vi kikar väldigt mycket på USA just nu. Vi lyssnar väldigt mycket på de varumärken vi arbetar med och anpassar oss efter var de vill ha hjälp att rulla ut”.

Läs mer: Moor-parner kliver av – går till Universal Avenue

Universal Avenues affärmodell påminner mycket om den hos taxibolaget Uber. Precis som Ubers förare inte är anställda av Uber är Universal Avenues säljare inte anställda utan arbetar mot provison.

”Den nya generationen ’millenials’ vill generellt ha mer frihet och flexibilitet. År 2025 kommer de att utgöra 75 procent av den globala arbetsstyrkan. Vi anpassar oss för att passa in i det”, säger han.

 

Vi följer de lagar som finns på varje marknad.

 

Samtidigt förs en intensiv debatt om minskad trygghet på arbetsmarknaden och hur arbetsmarknadslagstiftningen ska se ut.

”Uber står på barrikaderna och driver de här frågorna. Vi skulle aldrig ha råd att göra det och följer de lagar som finns på varje marknad. Samtidigt finns det gråzoner och det är bra om det blir tydligare vad som gäller”.

I och med den nya kapitalanskaffningen kommer Davor Hebel, Partner på Eight Roads (NTL) att ta plats i Universal Avenues styrelse liksom Kerstin Cooley, vd för Moor (NTL), och Hans Otterling, partner på Northzone (NTL).

Läs mer: Salesforce köper in sig i Universal Avenue 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera