Universal Avenue har utvecklat en plattform för att koppla samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder. Bolaget grundades 2014 och finns redan i sex länder med kontor i fyra av dem.
”Alla nyckeltal har tagit rejäl fart. Vi får in 200-300 jobbansökningar per dag och har runt 500 bolag i kö för att få ansluta sig till plattformen”, säger Johan Lilja vd och grundare av Universal Avenue (NTL).
Nu tar bolaget in kapital för att expandera ytterligare. Totalt tar man in 10 miljoner dollar, motsvarande 85 miljoner kronor, från riskkapitalbolagen Eight Roads (NTL), Northzone (NTL) och Moor (NTL). Northzone och Moor har investerat i Universal Avenue tidigare men Eight Roads, som är en del av fondjätten Fidelity, är nya investerare.
”Det var stort intresse och vi hade flera erbjudanden på bordet. Fidelity är extremt starka, med nätverk över hela världen. De brukar inte investera så här tidigt vilket gör att de kan vara med oss långsiktigt”, säger Johan Lilja.
Läs mer: Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue
Universal Avenue har sammanlagt tagit in nära 150 miljoner kronor i riskkapital. Förväntningarna är med andra ord höga på det bara två år gamla bolaget. Men enligt Johan Lilja växer omsättningen med i snitt 50 procent per månad och man närmar sig nu lönsamhet.
”Det vi ska göra nu är att ta några marknader till svarta siffror. Vi ska visa att vi på, säg fyra månader, kan lansera på en ny marknad och ta den till lönsamhet. Då är modellen bevisad och vi kan rulla ut snabbt”, säger han.
Universal Avenues plattform fungerar som en tredelad marknadsplats. Frilansande säljare som vill ha uppdrag kopplas samman med varumärken som vill expandera. Det kombineras sedan med data om vilka tänkbara företagskunder som finns. Plattformen fungerar därmed som en slags förlängning av företagens egna säljavdelningar. Än så länge arbetar man bara med företagsförsäljning (b2b).
”Det finns inga riktiga konkurrenter ännu, men det kommer säkert. Jag kan tänka mig att någon försöker göra samma sak inom konsumentförsäljning”, säger Johan Lilja.
Varför gör inte ni det själva?
”Vi tänker ofta på det. Kollar man hur plattformen är byggd så är det en framtida möjlighet. Men det handlar om fokus så det är inget vi satsar på det kommande året”.
Planen är att expandera verksamheten till flera marknader. Antingen till fler länder i Europa eller USA.
”Vi kikar väldigt mycket på USA just nu. Vi lyssnar väldigt mycket på de varumärken vi arbetar med och anpassar oss efter var de vill ha hjälp att rulla ut”.
Läs mer: Moor-parner kliver av – går till Universal Avenue
Universal Avenues affärmodell påminner mycket om den hos taxibolaget Uber. Precis som Ubers förare inte är anställda av Uber är Universal Avenues säljare inte anställda utan arbetar mot provison.
”Den nya generationen ’millenials’ vill generellt ha mer frihet och flexibilitet. År 2025 kommer de att utgöra 75 procent av den globala arbetsstyrkan. Vi anpassar oss för att passa in i det”, säger han.
Vi följer de lagar som finns på varje marknad.
Samtidigt förs en intensiv debatt om minskad trygghet på arbetsmarknaden och hur arbetsmarknadslagstiftningen ska se ut.
”Uber står på barrikaderna och driver de här frågorna. Vi skulle aldrig ha råd att göra det och följer de lagar som finns på varje marknad. Samtidigt finns det gråzoner och det är bra om det blir tydligare vad som gäller”.
I och med den nya kapitalanskaffningen kommer Davor Hebel, Partner på Eight Roads (NTL) att ta plats i Universal Avenues styrelse liksom Kerstin Cooley, vd för Moor (NTL), och Hans Otterling, partner på Northzone (NTL).