”Vår investering handlar inte först och främst om att tjäna pengar. Vi ser det som en strategisk investering för att vi ska lära oss att förstå våra bands och artisters superfans bättre och kunna ge något vettigt till dem”, säger Per Sundin, vd för Universal Music Sverige.
Nuday Games grundades av Jorge Bravo och Sven Folkesson för fyra år sedan. De knåpade ihop ett frågesportsspel med fokus på hårdrock. Från början var det ett brädspel som hittills har sålt i 31 000 exemplar.
I dag är det digitalt fokus på appen Rock Science, som släpptes redan i fjol med frågor om band som Korn och Motörhead.
”Att få ett godkännande från en marknadsgigant som Universal är en milstolpe för bolaget. Det är ett kvitto på att vi har byggt någonting som är relevant. Nu återstår att visa att vi kan få fart på spelupplevelsen”, säger styrelseordförande Jacob Fant, till vardags partner och ordförande för varumärkeskonsulten Seventy Agency.
I slutet av den här veckan kommer en ansiktslyftning och en expansion av appen ”Rock Science”. Först på tur står band med många hängivna fans: The Boss Hoss, ett tyskt cowboyrockband samt Inextremo, som spelar en folklig variant av metall.
Universal Music går in som partner i Nuday Games, men hur mycket som investeras avslöjar inte de inblandade. Förhandlingarna har skett med bolagets Europachef Frank Briegmann.
I Nuday Games ägarkrets finns sedan tidigare grundarna Jorge Bravo och Sven Folkesson, Northzone, Almi Invest, samt familjen Tillanders riskkapitalbolag Backstage Invest. Samtligas ägande späds nu ut.
Vid den senaste större finansieringsrundan för nästan två år sedan gick Northzone Ventures och Almi Invest in med sammanlagt 14,5 miljoner kronor i bolaget.
Nuday Games omsatte i fjol 1,9 miljoner kronor och gjorde en förlust på 5,8 miljoner kronor. Bolaget har tio anställda och har redan kontrakt med heavy metal-band som Hammerfall, In Flames och Five Finger Death Punch.
Samarbetet med Universal Music innebär att dörrarna öppnas till en lång rad band och artister.
”Totalt har vi 42 band klara och kommer att lansera för 32 av dem inom de kommande fyra månaderna. Inom tolv månader ska vi ha 100 band”, säger Nuday Games vd Jorge Bravo.
Hittills har appen laddats ned 100 000 gånger, en siffra Jorge Bravo inte är nöjd med.
”Det kan bli bättre. Vi räknar med att nå 250 000 i januari”, säger han.
Spelet är gratis att ladda ned. Intäkterna kommer dels från att användare köper saker i appen, dels från annonser och tredjepartssamarbeten. Dessutom räknar man med att kunna få en liten del av försäljning av t-tröjor och prylar. Nuday har tidigare samarbetat med bland annat Marshall, hörlurstillverkaren Zound Industries och gitarrtillverkaren Ibanez.
”Nuday har hittat ett recept som fungerar och vi tror att det går att ta det vidare till andra musikgenrer och andra subkulturer. Sydkorea med sin K-pop-rörelse och otroligt engagerade fans är på sikt absolut en jätteintressant marknad”, säger Per Sundin.
Att ta Rock Science vidare globalt lär dock kräva en större kassakista.
”Bolaget kommer att behöva en ny kapitalinjektion inom ett halvår. Vi tittar på ett antal utvalda professionella affärsänglar som kan rusta bolaget ytterligare. Vi söker med kirurgi och vill få in personer som kan öppna ännu fler dörrar”, säger Jacob Fant.