Hoppa till innehållet

Universal Music går in i svenska Nuday Games

Med nytt riskkapital ska frågesportsappen Rock Science lanseras i första hand i Tyskland. På sikt hägrar USA och Asien.

”Vår investering handlar inte först och främst om att tjäna pengar. Vi ser det som en strategisk investering för att vi ska lära oss att förstå våra bands och artisters superfans bättre och kunna ge något vettigt till dem”, säger Per Sundin, vd för Universal Music Sverige.

Nuday Games grundades av Jorge Bravo och Sven Folkesson för fyra år sedan. De knåpade ihop ett frågesportsspel med fokus på hårdrock. Från början var det ett brädspel som hittills har sålt i 31 000 exemplar.

I dag är det digitalt fokus på appen Rock Science, som släpptes redan i fjol med frågor om band som Korn och Motörhead.

”Att få ett godkännande från en marknadsgigant som Universal är en milstolpe för bolaget. Det är ett kvitto på att vi har byggt någonting som är relevant. Nu återstår att visa att vi kan få fart på spelupplevelsen”, säger styrelseordförande Jacob Fant, till vardags partner och ordförande för varumärkeskonsulten Seventy Agency.


Per Sundin, vd Universal Music, Jorge Bravo, vd Nuday och Jacob Fant, ordförande Nuday. Foto: Joey Abrait

I slutet av den här veckan kommer en ansiktslyftning och en expansion av appen ”Rock Science”. Först på tur står band med många hängivna fans: The Boss Hoss, ett tyskt cowboyrockband samt Inextremo, som spelar en folklig variant av metall.

Universal Music går in som partner i Nuday Games, men hur mycket som investeras avslöjar inte de inblandade. Förhandlingarna har skett med bolagets Europachef Frank Briegmann.

I Nuday Games ägarkrets finns sedan tidigare grundarna Jorge Bravo och Sven Folkesson, Northzone, Almi Invest, samt familjen Tillanders riskkapitalbolag Backstage Invest. Samtligas ägande späds nu ut.

Vid den senaste större finansieringsrundan för nästan två år sedan gick Northzone Ventures och Almi Invest in med sammanlagt 14,5 miljoner kronor i bolaget.

Nuday Games omsatte i fjol 1,9 miljoner kronor och gjorde en förlust på 5,8 miljoner kronor. Bolaget har tio anställda och har redan kontrakt med heavy metal-band som Hammerfall, In Flames och Five Finger Death Punch.

Samarbetet med Universal Music innebär att dörrarna öppnas till en lång rad band och artister.

”Totalt har vi 42 band klara och kommer att lansera för 32 av dem inom de kommande fyra månaderna. Inom tolv månader ska vi ha 100 band”, säger Nuday Games vd Jorge Bravo.

Hittills har appen laddats ned 100 000 gånger, en siffra Jorge Bravo inte är nöjd med.

”Det kan bli bättre. Vi räknar med att nå 250 000 i januari”, säger han.

Spelet är gratis att ladda ned. Intäkterna kommer dels från att användare köper saker i appen, dels från annonser och tredjepartssamarbeten. Dessutom räknar man med att kunna få en liten del av försäljning av t-tröjor och prylar. Nuday har tidigare samarbetat med bland annat Marshall, hörlurstillverkaren Zound Industries och gitarrtillverkaren Ibanez.

”Nuday har hittat ett recept som fungerar och vi tror att det går att ta det vidare till andra musikgenrer och andra subkulturer. Sydkorea med sin K-pop-rörelse och otroligt engagerade fans är på sikt absolut en jätteintressant marknad”, säger Per Sundin.

Att ta Rock Science vidare globalt lär dock kräva en större kassakista.

”Bolaget kommer att behöva en ny kapitalinjektion inom ett halvår. Vi tittar på ett antal utvalda professionella affärsänglar som kan rusta bolaget ytterligare. Vi söker med kirurgi och vill få in personer som kan öppna ännu fler dörrar”, säger Jacob Fant.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera