Hoppa till innehållet

Uppförsbacke för bildelningstjänsterna

Allt fler svenskar lockas av att snabbt och enkelt fixa lånebil med mobilen. Men än så länge går det flesta aktörerna med förlust. Car2go sticker ut med de mest illröda siffrorna, visar Di Digitals genomgång.

Bildelningstjänster: Car2go, Move About, Drivenow och Sunfleet.
Bildelningstjänster: Car2go, Move About, Drivenow och Sunfleet.

De senaste åren har en våg av erbjudanden sköljt över den växande bilpoolsmarknaden. Flera av de nya aktörerna har stora biltillverkare som delägare.

Vissa bolag, som Car2go och Drivenow, konkurrerar med taxibolagen genom att erbjuda hundratals stadsbilar som hämtas och lämnas på vanliga parkeringsplatser i storstäderna. Andra, som Volvos storsatsning Sunfleet, utmanar hyrbilsmarknaden med bilar som kan plockas upp på olika ”poolplatser” i en stad och lämnas i en annan.

Gemensamt för de flesta bilpoolsbolag är att de växer snabbt och har svårt att gå med vinst.



Tuffast ser det ut att vara för Car2go (NTL), som erbjuder en helautomatisk uthyrning av pyttesmå Smart-bilar i europeiska storstäder. Av årsredovisningen för 2015 framgår att Car2go Sverige, som lanserades 2014, hade en omsättning på 8,2 miljoner kronor i fjol, och en förlust på närmare 33 miljoner kronor samma år.


Även Drivenow (NTL), som ägs av tyska BMW och hyrbilsbolaget Sixt, dras med stora förluster. Bolagets omsättning uppgick till ynka 660 000 kronor i fjol, medan förlusten var 20 gånger högre, 13,5 Mkr. Till saken hör dock att verksamheten lanserades så sent som i mitten av oktober.

”Vi var ju i en uppstartsfas i fjol. Men siffrorna är i linje med plan. Vi ska bli lönsamma på månadsbasis senast under 2018”, säger Fredrik Ellsäter, vd för Drivenow Sverige.

Läs mer: Tyska Drivenow utmanar i Stockholm

Bolagets bilpool bestående av 300 BMW- och Mini-bilar har blivit en vanlig syn i Stockholm det senaste året. Bilarna hyrs till en taxa på 4,5 kronor per minut och låses upp med hjälp av mobilen, eller ett medlemskort som man får i brevlådan.

”Vi har passerat 10 000 användare på sex månader och ser att nyttjandegraden är bra. De som registrerar sig använder bilarna och vissa har blivit väldigt frekventa användare”, säger vd Fredrik Ellsäter.

Han tror på stegrande tillväxt i Sverige.

”Jag tror tillväxten kommer öka ännu mer. Den är kraftig, men långt ifrån fullständig jämfört med städer som Berlin, München och Wien”, säger han.

Den norska konkurrenten Move About (NTL) imponerar i sammanhanget med en tillväxt på 32 procent och ett resultat kring nollan. Det svenska dotterbolaget hyr ut ett hundratal elbilar på ett tiotal orter i Sverige och omsatte 5,6 Mkr i fjol.

Störst på marknaden är alltjämt Sunfleet (NTL), med drygt 1000 bilar i 50 svenska städer. Merparten av bilarna är miljöbilar från Volvo Cars, som äger Sunfleet ihop med hybilsbolaget Hertz.

Under 2015 växte bolagets omsättning med 17 procent till 108 Mkr. Sunfleets rörelseresultat var 4,5 Mkr, men på sista raden blev det ändå en knapp förlust på 430 000 kronor.

Av de fyra tjänsterna är Sunfleet den som mest påminner om en hyrbiltjänst, då man kan köra mellan städer och behålla bilen en längre period. Sunfleets bilar kan även användas vid kortare behov på några timmar. De hämtas och lämnas på drygt 400 poolplatser.

Läs mer: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive

Branschens joker är holländska Snappcar, som i oktober i fjol köpte det svenska bildelningsföretaget Flexidrive. Snappcars affärsmodell skiljer sig från bilpoolsföretagen då de låter privatpersoner att låna ut bilar till varandra.

”Vid årets slut siktar vi på 100 000 användare i Sverige och Danmark”, sa Snappcars medgrundare Pascal Ontijd till Di Digital i januari i år.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera