De senaste åren har en våg av erbjudanden sköljt över den växande bilpoolsmarknaden. Flera av de nya aktörerna har stora biltillverkare som delägare.
Vissa bolag, som Car2go och Drivenow, konkurrerar med taxibolagen genom att erbjuda hundratals stadsbilar som hämtas och lämnas på vanliga parkeringsplatser i storstäderna. Andra, som Volvos storsatsning Sunfleet, utmanar hyrbilsmarknaden med bilar som kan plockas upp på olika ”poolplatser” i en stad och lämnas i en annan.
Gemensamt för de flesta bilpoolsbolag är att de växer snabbt och har svårt att gå med vinst.
Tuffast ser det ut att vara för Car2go (NTL), som erbjuder en helautomatisk uthyrning av pyttesmå Smart-bilar i europeiska storstäder. Av årsredovisningen för 2015 framgår att Car2go Sverige, som lanserades 2014, hade en omsättning på 8,2 miljoner kronor i fjol, och en förlust på närmare 33 miljoner kronor samma år.
Även Drivenow (NTL), som ägs av tyska BMW och hyrbilsbolaget Sixt, dras med stora förluster. Bolagets omsättning uppgick till ynka 660 000 kronor i fjol, medan förlusten var 20 gånger högre, 13,5 Mkr. Till saken hör dock att verksamheten lanserades så sent som i mitten av oktober.
”Vi var ju i en uppstartsfas i fjol. Men siffrorna är i linje med plan. Vi ska bli lönsamma på månadsbasis senast under 2018”, säger Fredrik Ellsäter, vd för Drivenow Sverige.
Läs mer: Tyska Drivenow utmanar i Stockholm
Bolagets bilpool bestående av 300 BMW- och Mini-bilar har blivit en vanlig syn i Stockholm det senaste året. Bilarna hyrs till en taxa på 4,5 kronor per minut och låses upp med hjälp av mobilen, eller ett medlemskort som man får i brevlådan.
”Vi har passerat 10 000 användare på sex månader och ser att nyttjandegraden är bra. De som registrerar sig använder bilarna och vissa har blivit väldigt frekventa användare”, säger vd Fredrik Ellsäter.
Han tror på stegrande tillväxt i Sverige.
”Jag tror tillväxten kommer öka ännu mer. Den är kraftig, men långt ifrån fullständig jämfört med städer som Berlin, München och Wien”, säger han.
Den norska konkurrenten Move About (NTL) imponerar i sammanhanget med en tillväxt på 32 procent och ett resultat kring nollan. Det svenska dotterbolaget hyr ut ett hundratal elbilar på ett tiotal orter i Sverige och omsatte 5,6 Mkr i fjol.
Störst på marknaden är alltjämt Sunfleet (NTL), med drygt 1000 bilar i 50 svenska städer. Merparten av bilarna är miljöbilar från Volvo Cars, som äger Sunfleet ihop med hybilsbolaget Hertz.
Under 2015 växte bolagets omsättning med 17 procent till 108 Mkr. Sunfleets rörelseresultat var 4,5 Mkr, men på sista raden blev det ändå en knapp förlust på 430 000 kronor.
Av de fyra tjänsterna är Sunfleet den som mest påminner om en hyrbiltjänst, då man kan köra mellan städer och behålla bilen en längre period. Sunfleets bilar kan även användas vid kortare behov på några timmar. De hämtas och lämnas på drygt 400 poolplatser.
Läs mer: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive
Branschens joker är holländska Snappcar, som i oktober i fjol köpte det svenska bildelningsföretaget Flexidrive. Snappcars affärsmodell skiljer sig från bilpoolsföretagen då de låter privatpersoner att låna ut bilar till varandra.
”Vid årets slut siktar vi på 100 000 användare i Sverige och Danmark”, sa Snappcars medgrundare Pascal Ontijd till Di Digital i januari i år.