Hoppa till innehållet

Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Amazon fortsätter att rekrytera personal i Sverige. Men målet om en lansering inför Black Friday i november svävar i fara, enligt källor till Di Digital.

Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.
Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.

Ryktena om Amazons planer på en nordisk lansering fortsätter att frodas. Men enligt en väl insatt källa som Di Digital talat med tyder mycket på att lanseringen inte blir av som planerat, det vill säga innan Black Friday i november.

”Min bild är att Amazon har haft svårt att hitta rätt folk i Sverige. Jag har talat med en person som blev uppringd av en sydafrikansk headhunter för ett par veckor sedan angående ett jobb inom onlinemarknadsföring på Amazon i Norden. Bilden var att Amazon inte skulle hinna med en lansering i år”, säger en person inom den svenska e-handelsmarknaden som vill förbli anonym.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se

Källan har även kontakt med en insatt person på Posten, som uppger att de har ett ramavtal med Amazon. Men även där har dialogen med Amazon stannat av på senaste. Ovanpå det har källan även hört från en vd på en större svensk nätbutik, som jobbar mot teamet på Amazon Marketplace i Storbritannien, att de just nu ännu inte börjat planera för en nordisk lansering.

Amazon Marketplace är en plattform som låter andra e-handelsleverantörer sälja sina produkter via Amazon. Om Amazon lanserar en svensk nätbutik är det troligt att även Amazon Marketplace rullas ut, ihop med ett antal europeiska partners från start.

”Sånt måste göras flera månader i förväg om det ska fundera", säger källan. 

Läs mer: Clas Ohlson inleder samarbete med Amazon 

Även Sveriges okrönta ehandelskung, Apoteas grundare Pär Svärdson, tror att Amazons nordiska satsning är försenad.

”Ska man lansera tjänsten innan Black Friday måste det ske de närmaste veckorna. Man måste hinna lösa de problem som uppstår innan man kommer upp i riktigt stora volymer”, säger han.

Läs mer: Pär Svärdson var nära att sälja Adlibris till Amazon

Pär Svärdson, som var nära att sälja sitt första bolag Adlibris till Amazon för knappt 20 år sedan, gissar att Amazon lanserar en svensk sajt till våren. Han tror att man inledningsvis använder lagret i Tyskland, och bygger ett nordiskt lager först när affärerna tar fart.

”Jag tror inte man börjar med att bygga ett lager i Sverige. Se på Spanien. Den marknaden fick sina leveranser från Tyskland framtill alldeles nyligen”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera