Hoppa till innehållet

Uppgifter: Apple vill köpa Tidal

Den amerikanska IT-jätten Apple funderar på att köpa musiktjänsten Tidal från rapparen Jay-Z. Genom att köpa Tidal skulle Apple Music stärka sin position jämte Spotify.

Rapparen Jay Z lanserade tjänsten Tidal i fjol.
Rapparen Jay Z lanserade tjänsten Tidal i fjol.Foto: AP

Den amerikanska IT-jätten Apple funderar på att köpa musiktjänsten Tidal från rapparen Jay-Z, skriver The Wall Street Journal.

Tidningen har pratat med anonyma källor som har insyn i samtalen. Enligt dem är Apple intresserad av att köpa Tidal för att förstärka företagets egen musiktjänst Apple Music.

Tidals högsta chefer har dock ännu inte träffat representanter för Apple och källor till Wall Street Journal menar att det är fortfarande oklart om det blir en affär.

Apple avböjer att kommentera huruvida det pågår förhandlingar.

Det var i januari i fjol som rapparen och entreprenören Jay-Z lade ett bud på Aspiro, med musiktjänsten Wimp, värt 464 Mkr. Sedan dess har rapparans musiktjänst Tidal bland annat försökt stämma de tidigare ägarna Schibsted och Verdane Capital för att ha undanhållit information om Aspiro.

Läs även: Jay-Z anklagar Schibsted för Tidal-blåsning

Om Apple, vars streamingtjänst har 15 miljoner betalande användare, köper Tidal får bolaget drygt 19 miljoner betalande användare, enligt de uppgifter som musiktjänsterna har offentliggjort.

Spotify skulle fortfarande vara den ledande musiktjänsten med sina 30 miljoner betalande prenumeranter.

Tidal fick ett blandat mottagande när det återlanserades i fjol. Tjänsten har stuckit ut mot konkurrenterna genom att erbjuda exklusivt material till sina lyssnare, till exempel från artisterna Rihanna och Kanye West.

Di Digital/TT


Läs även: ”Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – Vem köper vem?”

Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera