Hoppa till innehållet

Uppgifter: Facebook vill också bygga smarta högtalare

Techjättarna tävlar om att utveckla smarta högtalare. Nu verkar det som att även Facebook vill ge sig in i kampen.

Amazons Echo Show är en smart högtalare som även har en touchscreen. Nu uppges Facebook vara på väg att utveckla en liknande produkt.
Amazons Echo Show är en smart högtalare som även har en touchscreen. Nu uppges Facebook vara på väg att utveckla en liknande produkt.

Amazon har dem. Google har dem. Snart har Apple dem. Smarta högtalare alltså.

Det verkar som att Facebook inte vill vara sämre. Enligt sajten Business Insider, som refererar till en rapport, planerar bolaget att lansera smarta högtalare i början av 2018.

Läs även: ”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”

Röststyrning har de senaste åren seglat upp som ett område där konkurrensen mellan techjättarna är intensiv. Det är kanske inte så konstigt om man har i åtanke hur snabbt området växer. Den kinesiska sökjätten Baidu uppskattar till exempel att hälften av alla sökningar på nätet kommer att vara röst- eller bildstyrda år 2020.

Läs även: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet

Med smarta högtalare knyter bolagen kunderna närmare sitt ekosystem och kan koppla ihop olika delar av det.

En del av funktionaliteten i Amazon Echo till exempel, är att kunderna med hjälp av högtalaren kan köpa varor via Amazons e-handel och få tillgång till tjänster från tredjepartsutvecklare.

Detaljerna kring Facebooks högtalarplaner är än så länge knapphändiga men enligt Business Insider utvecklas högtalaren av Facebooks hårdvarulabb och det är sannolikt att den kommer att ha en skärm.

Läs även: Här är Facebooks topphemliga storsatsning

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera