Hoppa till innehållet

Uppgifter: Google bygger serverhall i Sverige

Dokument visar att en ny stor serverhall planeras i Dalarna. Sökjätten Google ser ut att bli hyresgäst, enligt källor till Dalarnas Tidning.

Google med vd Sundar Pichai.
Google med vd Sundar Pichai.

Under stort hemlighetsmakeri planeras en etablering av en stor serverhall i närheten av ett kraftverk i Avesta kommun. Det avslöjar Dalarnas Tidning, DT, som tagit del av mejlkonversationer och annan skriftlig korrespondens som pekar på långt gångna byggplaner.

Det är först och främst bolaget Svenska kraftnät, Avesta kommun, exportrådgivaren Business Sweden och deras regionala partner Invest in Dalarna som är inblandade i diskussionerna. Men även kraftjätten Vattenfall och Regeringskansliet ska vara underrättade i processen.

Marken i fråga köptes av Avesta kommun i våras för omkring 15 miljoner kronor. Nu uppger flera källor för DT att internetföretaget Google där förväntas bygga lokaler, med tanken att kostnadseffektivt förvara sina dataservrar i ett kyligt klimat. Sedan tidigare driver Facebook en liknande verksamhet i Luleå.

”Vi kommenterar inte rykten eller spekulationer” skriver Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på Google i Norden, till DT, angående uppgifterna.

Inte heller övriga aktörer i ärendet vill kommentera om det är Google som ska utnyttja marken. Majoriteten av korrespondensen parterna mellan är sekretessbelagd. Men med jämna mellanrum återkommer kodordet ”Yellow”, ett troligt alias för det bolag som ska etablera sig, i dokumenten som DT tagit del av.

Anders Friberg är kommundirektör i Avesta kommun. Han hävdar att planerna handlar om ett område för lättare industri, kontor och liknande. Vad kodordet ”Yellow” betyder vill han med bestämdhet inte redogöra för.

”Jag kommenterar inte den frågan överhuvudtaget”, säger han till DT.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera