Hoppa till innehållet

Uppgifter: Google sneglar på köp av Soundcloud

Det har ryktats om att Spotify velat köpa Soundcloud. Nu seglar Google i stället upp som en tänkbar köpare enligt uppgifter.

 

Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i Berlin.
Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i Berlin.Bild: TT/Diane Bondareff

Det är sajten Music Business Worldwide som rapporterar att Google är intresserade av att köpa musiktjänsten Soundcloud, som är baserad i Berlin men vars grundare är svenska Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Prislappen skulle enligt uppgift landa på runt 500 miljoner dollar, motsvarande 4,6 miljarder kronor. Prislappen skulle då ha sjunkit från 5,4 miljarder kronor som Soundcloud värderades till i somras då bland annat Twitter klev in som investerare i musiktjänsten.

I september rapporterades det att Soundcloud också har rekryterat Google-direktören Holly Lim till posten som finanschef.

Läs mer: Twitter investerar i Soundcloud

Det är inte första gången som det rapporteras om potentiella friare till Soundcloud. I höstas uppgav Financial Times att Spotify övervägt att köpa Soundcloud. Men Spotify avstod från ett köp och uppges i stället förbereda sig för en kommande börsnotering. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterade i somras att grundarna ville ha 1 miljard dollar för att sälja bolaget.

I somras tog Soundcloud in 800 miljoner kronor i nytt kapital och fick då in Twitter som delägare. Di Digital kunde då avslöja att Soundclouds värdering är lägre än vad som hittills har framkommit och att Twitter fått köpa aktier i Soundcloud till reapris.

Läs mer: Di Digital avslöjar: Reapris när Twitter köpte aktier i Soundcloud

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera