Hoppa till innehållet

Uppgifter: Spotify inför betalvägg

Spotify överväger att införa en betalvägg som stänger ute gratislyssnare från viss nyutgiven musik. Åtgärden ses som ett led i förberedelserna inför en börsnotering.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek

Spotify överväger att förändra tjänsten så att bara betalande kunder kommer åt viss nyutgiven musik. Det skriver New York Post, som hänvisar till möten det svenska musikströmningsföretaget ska ha haft med chefer för skivbolag de senaste veckorna.

Spotify ska enligt dessa vara redo att införa så kallade ”fönster” – en inlåsning av nya album som gör att bara betalkunder kan höra dem under en bestämd period. Därefter släpps musiken till alla.

Trycket ökar från artister och skivbolag.

Spotifys nuvarande modell gör all musik tillgänglig för alla, vilket har varit ett framgångsrikt sätt att locka kunder. Strategin har dock skapat kontroverser med viktiga artister som till exempel Taylor Swift, vars musik drogs tillbaka från Spotify efter bråket.

Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop

Att Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek nu ska vara beredd att byta fot beror enligt New York Posts källor på viljan att gå Wall Street till mötes. Investerare oroar sig över Spotifys chanser till en lyckad börsnotering – kanske redan i år – utan långsiktiga och stabila avtal med skivbolagen.

”Trycket ökar från artister och skivbolag. Det blir ingen notering om de inte har avtalen”, säger en källa med insyn i samtalen till tidningen.

I dagsläget är Spotify beroende av avtal som är rullande och förlängs en månad i taget, i fallet med alla de tre stora skivbolagen (Universal, Sony och Warner).

En annan tung komponent i förhandlingarna är intäktsdelningen. Spotify vill betala mindre till skivbolagen och behålla mer av intäkterna, för att göra upplägget mer tilltalande för investerare. För närvarande skickar företaget vidare 58 procent av intäkterna till de stora skivbolagen - en andel Spotify vill minska till under 50 procent.

Bruttomarginalen för Spotify är enligt Bloomberg News 20–25 procent, medan konkurrenter som Apple Music ligger nära 40 procent.

Spotify är störst på strömmad musik och uppger sig ha 100 miljoner användare, varav 39 miljoner betalande. Apple Music, som saknar gratisalternativ, har drygt 15 miljoner kunder.

Rivaliteten mellan de båda är stark. Nyligen anklagades Spotify för att hämnas på artister som tecknat exklusivitetsavtal om ny musik med Apple Music, genom att göra artisternas äldre musik svårare att hitta på Spotify.

Apple har å sin sida anklagats för att förhala godkännanden av Spotifys uppdaterade app.

Läs även: Spotify: Apple tystade oss

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera