Hoppa till innehållet

Uppgifter: Spotifys största USA-konkurrent är till salu

Pandora, Spotifys största konkurrent i USA, har tappat mer än 60 procent av sitt börsvärde på mindre än ett halvår. Nu har Morgan Stanley fått i uppdrag att hitta en köpare till musiktjänsten.

Spotifys konkurrent Pandora kan säljas.
Spotifys konkurrent Pandora kan säljas.Foto: AP/Spotify

Till skillnad från andra musiktjänster fungerar Pandora mer som en personaliserad radiostation – användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sen upp musik av liknande artister i samma genrer.

I höstas kunde Di Digital rapportera att Spotify hade gått om Pandora som den mest nedladdade strömmade musiktjänsten. Pandora har tappat mer än 60 procent av sitt börsvärde sedan oktober i fjol. New York Times rapporterar nu att musiktjänsten har tagit upp kontakten med investmentbanken Morgan Stanley för en potentiell försäljning.

Enligt källor med insyn i frågan samarbetar de två parterna med att hitta en potentiell köpare till Pandora. Men för närvarande befinner sig samtalen med intressenterna i ett tidigt skede, vilket inte alls innebär att något avtal kan komma att materialiseras. 

Nyheten kom efter att internetradiobolaget Pandora Media svängde rejält på New York-börsen under torsdagen. 

Efter att bolaget inledningsvis stigit med lite mer än 8 procent under den vanliga handeln på uppgifter om en potentiell försäljning av verksamheten tog aktien en ny vända och föll med drygt 6 procent under efterhandeln. Då presenterades bolagets rapport för det fjärde kvartalet vilken inte alls föll investerarkollektivet i smaken.

Läs även: Konkurs för Zennströms Spotify-utmanare – köps upp av Pandora

Pandora släppte en blandad rapport där bolaget slog marknadens förväntningar vad gäller intäkterna, men inte lyckades nå upp till snittprognosen för resultatet per aktie. 

Pandoras guidade prognos för intäkterna i första kvartalet 2016 ligger på 280-290 miljoner dollar, vilket är i linje med analytikerkonsensus på 284 miljoner dollar.

Bolagets justerade rörelseresultat före avskrivningar, ebitda, förväntas uppgå till en förlust på mellan 65 och 75 miljoner dollar för det första kvartalet 2016. För helåret väntas dock en lägre ebitda på mellan minus 60 miljoner och minus 80 miljoner dollar, jämfört med 51,7 miljoner dollar för samma period året innan.

Pandora Media, som konkurrerar med bland annat svenska musiktjänsten Spotify, värderas till 1,8 miljarder dollar. För två år sedan uppgick marknadsvärdet till mer än 7 miljarder dollar.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera