Hoppa till innehållet

Uppgifter: Yahoo har sökt igenom kunders inkommande mejl

Yahoo har på uppdrag av amerikanska underrättelsetjänster sökt igenom sina kunders inkommande mejl efter specifik information, rapporterar Reuters.

Marissa Meyer är vd för Yahoo.
Marissa Meyer är vd för Yahoo.

Det är tre källor till Reuters som uppgett att Yahoo gått med på underrättelsetjänsternas krav på att e-post som innehåller en viss uppsättning eller kombination av tecken ska skannas, flera hundratals miljoner Yahoo-mail.

Enligt säkerhetsexperter så kan det vara frågan om det första fallet av scanning av inkommande meddelanden, i motsats till tidigare genomgångar av lagrade meddelanden.

Källan ska inte ha nämnt vilken underrättelsetjänst som ska ha varit mottagare av informationen.

Efter att informationen blev känd svarade Google och Microsoft på en förfrågan av CNBC att deras mailtjänster som Outlook, Hotmail och Gmail inte avlyssnas på ett liknande sätt. En talesperson från Google tillägger dessutom att ”de inte fått en sådan förfrågan, men om de fått det skulle svaret blivit nej”.

Reuters källor uppger att det kan ha varit dessa krav som ledde till att Yahoos informationschef Alex Stamos avgick i juni i fjol. Han har nu ett jobb inom säkerhet på Facebook.

”Yahoo följer USA:s lagar”, svarar företaget på Reuters frågor och har avböjt att lämna fler kommentarer.

Amerikanska telefon- och internetföretag är kända för att ha överlämnat stora mängder användardata till underrättelsetjänster, skriver nyhetsbyrån.

Nyligen framkom det att fler än 500 miljoner kunder hos Yahoo fick sina uppgifter stulna vid ett dataintrång 2014.

Telekomjätten Verizon köpte nyligen Yahoos internettillgångar för 4,83 miljarder dollar, närmare 42 miljarder kronor. Verizon har avböjt att kommentera uppgifterna om att Yahoo lämnat information till amerikansk underrättelsetjänst.

Läs mer: Verizon köper Yahoo för 41 miljarder kronor

Finwire/Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera