Hoppa till innehållet

Upprättelse för it-bubblans entreprenörer

Det är hög tid att omvärdera hur vi ser på 90-talets it-bubbla och dess effekter på den svenska ekonomin. Utan den hade dagens blomstrande internetsektor aldrig tagit form, hävdar sex forskare på Handelshögskolan i en ny rapport.

Skateboards och pizza på kontoret. Substanslösa fantasivärderingar, börsnoterade internetkonsulter med miljardförluster, tusentals anställda – och till slut en spektakulär börskollaps. För de allra flesta svenskar förknippas det sena 90-talets it-boom främst med dyrköpta läxor om marknadspsykoser och finansbubblor.

I själva verket var perioden helt avgörande för att skapa dagens blomstrande svenska techsektor. Det hävdar sex forskare från Handelshögskolan i Stockholm, som i en färsk rapport kartlagt den svenska internekomins rötter.

“Den här tidsperioden förtjänar upprättelse. Den skapade lärdomar, lade grunden och sådde frön till den andra it-vågen, som vi ser idag”, säger Robin Teigland, professor på Handelshögskolan och en av författarna till rapporten.

Läs mer: "Med pengarna kommer ett ansvar"

De fyra forskarna har samlat in data om över 17 000 personer på ledande positioner på drygt 4 400 bolag verksamma i internet- och startupsektorn mellan åren 2007 och 2016. Till det har man lagt data på över 104 inflytelserika bolagsgrundare, investerare och andra som var verksamma under den första it-boomen i slutet av 90-talet.

Det kanske mest talande exemplet är betaltjänsten Klarna, som idag värderas till över 19 miljarder kronor.

I många fall finns direkta kopplingar mellan personer och kapital från den första it-boomen och nutidens mest uppmärksammade internetföretag. Klarna, Spotify, iZettle, King, Mojang och Avito, sex av de senaste årens högst värderade bolag i techsektorn, har alla direkta eller indirekta kopplingar till individer som var verksamma och kapital som lösgjordes under det sena 90-talets svenska it-boom (se grafik nedan).

Det kanske mest talande exemplet är betaltjänsten Klarna, som idag värderas till över 19 miljarder kronor.

År 2005, då bolagets grundare fortfarande var studenter på Handelshögskolan, investerade affärsängeln Jane Walerud en halv miljon kronor i utbyte mot 10 procent av bolaget. Hon engagerade sig även som rådgivare och teknisk expert i bolaget. Jane Walerud blev förmögen under den första it-boomen, då hon tillsammans med övriga grundare sålde bolaget Bluetail till Nortel Networks för 1,6 miljarder kronor.

E-handelssajten Avito är en rysk köp- och säljsajt som nyligen värderades till 22,5 miljarder kronor och fram till i höstas hade Kinnevik som storägare. En av bolagets grundare, Jonas Nordlander, har en bakgrund som första vd på auktionssajten Tradera, som grundades år 1999 och såldes till amerikanska Ebay år 2006.

Traderas grundare Johan Brenner är i dag partner vid riskkapitalbolaget Creandum, som investerade i Spotify redan 2008, och även delägare i andra uppmärksammade teknikbolag som Tictail, Izettle och Neo Technology.

Speljätten King, som nyligen såldes till amerikanska Activision Blizzard för drygt 50 miljarder kronor, grundades år 2003 av Riccardo Zacconi, Patrik Stymne, Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson och Lars Markgren. De lärde alla känna varandra på Spray, som grundades som ett internetkonsultföretag år 1995.


I dag, enligt forskarna, matas erfarenheterna från den tiden tillbaka in i ett mer väl fungerande ekosystem för entreprenörskap i Sverige. I synnerhet i Stockholm finns en kombination av informella nätverk med rötterna i dåtidens internetbolag och pengar som tjänades in då, som nu återinvesteras i nya företag och entreprenörer.

“Det kan handla om kunskapen hur man hanterar en riskkapitalist och förmågan att lära sig av sina misstag. Det finns en massa kompetens och resurser idag som skapades då”, säger Robin Teigland.


Enligt en uppskattning från tidningen Affärsvärlden tappade de 31 största it-företagen på Stockholmsbörsen över 300 miljarder kronor i bolagsvärde när it-bubblan kollapsade.

Felet, enligt Robin Teigland, låg aldrig i bolagens affärsidéer. Utan snarare i investerarnas uppblåsta förväntningar.

“Problemet var aldrig entreprenörerna, utan snarare hajpen och idén om att tjäna snabba pengar på dem”, säger Robin Teigland.



Läs även: Tillbaka till framtiden - IT-yrans profiler 15 år senare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera