Znipe har under de senaste månaderna arbetat hårt för att kunna lansera sin streamingtjänst till gedigna e-sportsfans. I stället för att följa det som bildproducenterna bestämmer kan Znipes kunder välja själva vilka spelare och vyer som ska visas i en mosaik på skärmen.
”Vad vi har byggt är egentligen en ren tittarupplevelse för esport”, säger Znipes vd och medgrundare Johan Ryman.
Johan Ryman har de senaste tio åren arbetat med streaming men började sin karriär som en professionell gamer inom esport för femton år sedan.
”Redan då fick jag en vision om hur man skulle göra e-sport större genom att integrera media. Det fanns ingenting då. Jag började bygga en streaming-webbkanal 2004 men jag var alldeles för tidigt ute. Det var inte rätt tajming”, säger han.
Johan Ryman och Erik Åkerfeldt är grundare till streamingtjänsten Znipe.
Men nu är tajmingen bättre. På sitt tidigare tjänst kom han i kontakt med det danska riskkapitalbolaget Northcap Ventures till vilka han pitchade sin idé om hur man kunde bygga en interaktiv streamingtjänst för gaming och esport, med de förutsättningar som finns idag.
Northcap nappade och investerade tillsammans med en ängelinvesterare närmare 6 Mkr i nystartade Znipe.
”Vi har gjort en ganska knäpp resa som vi är rätt stolta över. I februari stängde vi vår första investeringsrunda och nu för ett par dagar sedan har vi lanserat tjänsten fullt ut på världens största gaming-event ESL One, som pågår just nu”, säger Johan Ryman.
ESL, Electronic Sports League, är en av världens största e-sportsligor och kan något förenklat jämföras med fotbollens Champions League. Znipe har slutit ett avtal med ESL One och förhandlar nu med ett antal andra e-sportsligor, enligt Johan Ryman.
Den globala marknaden för e-sport spås växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en färsk rapport. Utveckling är avgörande för bland andra den svenska mediekoncernen MTG, som på kort tid blivit ett av världens största bolag inom området.
Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport
Men även Znipe vill ha en del av kakan och tar nu in ytterligare 10 Mkr av Googol och Northcap för att kunna skala upp sin verksamhet.
”För vår betaversion fick vi 10 000 användare inom en vecka. Det är nu vi ska börja skala upp och satsa på marknadsföring”, säger Johan Ryman.
Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport