Hoppa till innehållet

Uppstickaren Znipe tar in nytt kapital – ska locka fler till e-sport

Svenska Znipe lanserar sin nya streamingtjänst för e-sportfans. Bolaget tar nu in ytterligare 10 miljoner kronor och erbjuder sin tjänst under den pågående e-sportsligan ESL.

Dreamhack är den svenska motsvarigheten till ESL som Znipe nu har avtal med. Foto:
Dreamhack är den svenska motsvarigheten till ESL som Znipe nu har avtal med. Foto:Foto: TT

Znipe har under de senaste månaderna arbetat hårt för att kunna lansera sin streamingtjänst till gedigna e-sportsfans. I stället för att följa det som bildproducenterna bestämmer kan Znipes kunder välja själva vilka spelare och vyer som ska visas i en mosaik på skärmen.

”Vad vi har byggt är egentligen en ren tittarupplevelse för esport”, säger Znipes vd och medgrundare Johan Ryman. 

Johan Ryman har de senaste tio åren arbetat med streaming men började sin karriär som en professionell gamer inom esport för femton år sedan. 

”Redan då fick jag en vision om hur man skulle göra e-sport större genom att integrera media. Det fanns ingenting då. Jag började bygga en streaming-webbkanal 2004 men jag var alldeles för tidigt ute. Det var inte rätt tajming”, säger han.

Foto:
Johan Ryman och Erik Åkerfeldt är grundare till streamingtjänsten Znipe.

Men nu är tajmingen bättre. På sitt tidigare tjänst kom han i kontakt med det danska riskkapitalbolaget Northcap Ventures till vilka han pitchade sin idé om hur man kunde bygga en interaktiv streamingtjänst för gaming och esport, med de förutsättningar som finns idag.

Northcap nappade och investerade tillsammans med en ängelinvesterare närmare 6 Mkr i nystartade Znipe.

”Vi har gjort en ganska knäpp resa som vi är rätt stolta över. I februari stängde vi vår första investeringsrunda och nu för ett par dagar sedan har vi lanserat tjänsten fullt ut på världens största gaming-event ESL One, som pågår just nu”, säger Johan Ryman.

ESL, Electronic Sports League, är en av världens största e-sportsligor och kan något förenklat jämföras med fotbollens Champions League.  Znipe har slutit ett avtal med ESL One och förhandlar nu med ett antal andra e-sportsligor, enligt Johan Ryman.

Den globala marknaden för e-sport spås växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en färsk rapport. Utveckling är avgörande för bland andra den svenska mediekoncernen MTG, som på kort tid blivit ett av världens största bolag inom området.

Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport

Men även Znipe vill ha en del av kakan och tar nu in ytterligare 10 Mkr av Googol och Northcap för att kunna skala upp sin verksamhet.

”För vår betaversion fick vi 10 000 användare inom en vecka. Det är nu vi ska börja skala upp och satsa på marknadsföring”, säger Johan Ryman.

Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera