Urb-it, som levererar e-handelsvaror till kunden inom en timme, har hittills tagit in cirka 80 Mkr i kapital. Bolaget har det senaste året haft stora planer på utlandsexpansion men har dragits med förseningar. Di Digital har tidigare rapporterat om att Urb-it har lanserats i Paris och bearbetar nu marknaden i London.
De storslagna planerna har varit kostsamma, enligt årsredovisningen för 2015. Under fjolåret hade Urb-it en nettoomsättning på närmare 113 000 kronor men gjorde en förlust på över 29 Mkr.
”Vi följer den planen som vi har lagt. Vi investerar väldigt mycket i den här plattformen och för att göra oss redo för internationell etablering. Det är först nu i maj–juni som vi börjar marknadsföra tjänsten mot konsumenten”, säger bolagets vd Mats Forsberg.
Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London
Urb-it gjorde i mars en nyemission på 7 Mkr, enligt handlingar hos Bolagsverket. Betalningen för aktierna kom inte i form av en pengatransaktion, utan i form av tjänster som it-konsultbolaget Bearingpoint Sweden har stått för. Bearingpoint fick med andra ord betalt i aktier för de två fakturor som bolaget har ställt till Urb-it för utfört arbete.
”De har hjälpt oss mycket med tekniskt utveckling och marknadsanalys. En del av det samarbetet har varit en kvittning. Jag tycker det är oerhört positivt att göra det på det här sättet. När man startar upp något i början är det fantastiskt att kunna ta in den typen av resurser som annars är få förunnat”, säger Mats Forsberg.
Läs mer: Uber utmanar Urb-it - erbjuder budtjänst i handeln
Mats Forsberg uppger att Urb-it gör löpande nyemissioner. I januari registrerades en nyemission på drygt 13 Mkr hos Bolagsverket. Efter sommaren har Urb-it planer på att ta in ytterligare 50–100 Mkr för att satsa på sin expansion. Samtidigt är Mats Forsberg inte orolig för att han tappar ägarandelar i bolaget.
”Som entreprenör får man en lite mindre andel vid varje emission. Men jag är glad för att vi har kunnat hålla det höga tempot och vi har en samsyn bland de storägarna för att styra verksamheten åt det håll jag vill”, säger Mats Forsberg.
Bakom Urb-it, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 Mkr i Urb-it i samband med premiären för drygt ett år sedan.
På den svenska marknaden har Urb-it nu följt i Mat.se:s fotspår och lanserar nu leveranstjänst till Volvo-bilar. Samarbetet med Volvo betyder att Urb-it nu kan leverera varor köpta på nätet till sina kunders bilar samma dag eller inom en timme.
Läs även: Mat.se och Volvo i samarbete – leveranser direkt till bakluckan