Hoppa till innehållet

Urb-its omsättning andra kvartalet: 0,1 miljoner kronor

Urb-its första kvartalsrapport som börsnoterat bolag visar på fortsatt stora förluster och en blygsam omsättning.

Urb-its vd och huvudägare Lage Jonason.
Urb-its vd och huvudägare Lage Jonason.

Urb-it, e-handelsbolaget som listades på First North den 7 juli, gjorde en förlust på 24,6 miljoner kronor andra kvartalet i år. Nettoomsättningen uppgick under samma period till 121 382 kronor.

Samma kvartal förra året var omsättningen 39 610 kronor och förlusten på 12 miljoner kronor.

Aktien var vid 14.15-tiden upp 4 procent. Följ aktien på DI.se här.

"Kostnaderna under det första halvåret har inte bara varit höga - de har, sett i efterhand, varit alltför höga", säger Lage Jonasson, styrelseordförande som hoppat in som vd efter Fredrik Warstedt nyligen slutade av hälsoskäl.

Läs mer: Vd:n lämnar Urb-it efter tre månader – och sparprogram sjösätts

En förklaring till de höga kostnaderna är att det i all nystartad verksamhet inte alltid går att kombinera en hög hastighet i affärsutvecklingen med full kostnadsprecision, enligt Lage Jonasson.

"Första halvårets kostnader inkluderar således ett antal poster av inte återkommande karaktär", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Bolaget genomför också förändringsarbete som bland annat innebär besparingar på cirka 2,6 miljoner kronor per månad, eller minst 30 miljoner kronor per år, en ambition som är känd sedan tidigare.

Från och med september månad kommer Urb-it att ligga på en kostnadsförbrukning om knappt 5 miljoner kronor per månad, vilket exkluderar marknadsföringssatsningar och kostnad för de eventuella it-konsulter, som kan behövas. Ytterligare besparingsmöjligheter är identifierade, heter det.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera