Hoppa till innehållet

Urb-its storägare halverar värderingen inför börsnoteringen

Storägarna bakom budappen Urb-it sänker värderingen inför börsnoteringen. Bolaget värderas nu till 188 miljoner kronor.

Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg. Foto: Amanda Lindgren
Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg. Foto: Amanda LindgrenFoto: Amanda Lindgren

Di Digital kunde nyligen avslöja att startupbolaget Urb-it skakats av en serie chefsavhopp inför sin planerade börsnotering. Bland annat hade finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget som även lider av stora förluster och låg tillväxt.

Läs mer: Chefsflykt inför Urb-its börsnotering 

Bakom Urb-it står Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera vd på Urb-it. Bolaget har även lockat till sig riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason, som är ordförande för Urb-it.

Nu rapporterar nyhetssajten Breakit att bolagets storägare sänker värderingen på Urb-it inför noteringen. Detta sker i samband med en konvertering av ett lån från flera storägare med Lage Jonasson i spetsen. Eftersom företaget behöver få in mer pengar i kassan konverteras 18 miljoner av de 46 miljoner Lage Jonason lånat ut till aktier, heter det.

I ett mejl till Breakit bekräftar Lage Jonason detaljerna som i praktiken sänker bolagets värde med 56 procent, från 425 miljoner kronor till 188 miljoner kronor. Samma aktievärdering ska att användas vid noteringen, uppger Lage Jonasson. 

Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris.

I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, sa han då.

Enligt källor till Di Digital har ambitionen varit att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission inför börsnoteringen. 

Urb-it har dock stora utmaningar inför noteringen. Intäkterna är exempelvis små: mindre än 5 miljoner kronor i fjol, enligt uppgift till Di Digital. Tillväxten uppges dessutom vara närmast obefintlig på huvudmarknaden i Stockholm. Detta samtidigt som man har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.

Urb-its plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme.

I Stockholm erbjuder Urb-it leverenser från ett 60-tak butiker via appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan. 


Mer om Urb-its problem i förra veckans Digitalpodden:

Foto:

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera