Hoppa till innehållet

USA:s kändisinvesterare Chris Sacca lyfter SXSW

Hundratals köade för att se när techinvesteraren, miljardären och underhållaren Chris Sacca tog plats på SXSW. 

Chris Sacca omringad av fans på SXSW.
Chris Sacca omringad av fans på SXSW.Foto: Joey Abrait.

Redan 40 minuter innan Chris Sacca tog plats på scen på SXSW ringlade sig kön hundratals meter.

Chris Sacca är kanske mest känd för att ha varit en av investerarna som satt i panelen på realityshowen Shark Tank, den amerikanska versionen av Draknästet i Sverige.

Men Chris Sacca har mycket mer än så på sitt cv. 

Efter att lyckats tjäna åtskilliga miljoner som framgångsrik day trader i slutet av 90-talet, förlorade han allt och mer därtill när it-bubblan sprack vid millennieskiftet. Med 4 miljoner dollar i skulder lyckades han efter ett tag landa ett jobb på Google. 

När man ska till SXSW måste man ha med sig ett överlevnadskit.

I takt med att Google blev mer och mer framgångsrikt började skulden minska och Chris Sacca kunde börja investera igen, dock höll han sig borta från börsen. Istället började han investera i onoterade bolag vilket har gjort honom till en av de mest kända techprofilerna i USA.

När han kliver ut på SXSW:s scen iklädd den igenkänningsbara cowboy-skjortan bär han även på en väska. 

”När man ska till SXSW måste man ha med sig ett överlevnadskit”, säger han medan han drar upp ett sexpack med den lokala ölen Lone Star. 

Han ger moderatorn Alex Konrad, journalist på Forbes, en öl, tar en själv och delar ut resten till utvalda i publiken. 

Foto: Joey Abrait.Investeraren Chris Sacca delar ut öl på SXSW. Foto: Joey Abrait.

Chris Sacca är bland annat känd för att vara en av de tidigaste och största investerarna i Twitter, Uber, Kickstarter och Instagram. Numera gör han sina investeringar genom sitt riskkapitalbolag Lowercase Capital och har beskrivits av Wall Street Journal som ”troligen den mest inflytelserika affärsmannen i USA”. På vägen dit har han även blivit dollarmiljardär. 

När Dropbox hörde av sig, sa jag att Google G:drive kommer att krossa er.

I den fullsatta lokalen fångar han publikens intresse som en sektledare och det verkar omöjligt att något skulle kunna förändra åskådarnas bild av honom.

Men trots sitt grundmurade rykte som framgångsrik investerare har han ibland tagit beslut han ångrar. Bland annat tackade han nej till att investera i Snapchat, ett bolag som nyligen börsnoterades med en värdering på 24 miljarder dollar, motsvarande runt 217 miljarder kronor. 

”Det finns ett par regler vi följer. En är att alltid vara stolt över bolagen vi investerar i. Så när Snaps grundare kom fram till mig och ville arbeta med mig så kände jag bara: Men snoppbilderna? När jag läste om elva-åringar som skickade topplessbilder till varandra kunde jag inte låta bli att tänka att det här måste vara det ohälsosammaste i världen. Jag kunde inte gå vidare från det. My bad.”

Pinterest, Dropbox och Airbnb är andra bolag som Chris Sacca har blivit erbjuden att investera i men tackat nej till.

”När Dropbox hörde av sig, sa jag att Google G:drive kommer att krossa er. När Airbnb hörde av sig tog jag dem åt sidan för att ge dem ett gott råd. Jag sa att någon hemsk person kommer att hyra ett rum i någon annans hus och resultatet kommer vara att någon kommer att bli våldtagen och mördat i Airbnbs namn och blodet kommer att vara på era händer. Sött va?” säger han till åskådarnas skratt. 

Det kommer aldrig finnas ett framgångsrikt Uber för jetplan. Gud välsigne dig Jay Z, jag älskar din musik, men du kommer att misslyckas. 

Enligt Chris Sacca är det ett problem att investerare så ofta enbart satsar på tjänster som de själva använder.

”Det finns typ åtta Uber för yachts och nio Uber för jetplan och samtliga kommer att misslyckas. Det kommer aldrig finnas ett framgångsrikt Uber för jetplan. Gud välsigne dig Jay Z, jag älskar din musik, men du kommer att misslyckas.”

Läs även: En miljard till Jay Z:s ”Uber för privatjets” 

Chris Sacca tror starkt på att ha mer mångfald på techbolagen, inte bara för att det är det är rätt men även för att det är bra för affärer, vilket han tidigare uttryckt även på Twitter. 

”Statistiken talar sitt tydliga språk. Det står klart att företag som har kvinnor i styrelsen, kvinnor på alla nivåer i företaget och en mångfald bland anställda gör bättre ifrån sig. Om du inte tänker på det när du investerar måste du hata pengar”, säger Chris Sacca.

Samtidigt får Chris Sacca stå till svars för att ha backat ett av de bolag som gett honom störst avkastning – Uber. Taxitjänsten anklagades tidigare i år för ett fall av sexuella trakasserier vilket blev vida rapporterat. Chris Sacca är inte alls förvånad att det har hänt.

”Jag har inte varit i kontakt med Travis Kalanick sedan 2011 och anledningen till att vi inte talas vid numera är inte helt orelaterat till den här typen av situationer. Men jag känner mig uppmuntrad av att han nu kommer att ta in en ny andreman. Och jag skulle inte bli förvånad om det visar sig vara en jäkel till kvinna som kommer att reda ut det där företagets kultur”, säger han.

Läs även: Uber-vd:n i bråk med sin chaufför 

När timmen är över börjar Chris Sacca dela ut kepsar och andra PR-prylar från väskan han tagit med sig upp på scen. Publiken samlas vid kanten som tonåringar efter en Justin Bieber konsert. Närmare än så kommer man inte en popkonsert på SXSW Interactive.


 Det här är SXSW:

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och ”de kreativa industrierna”.
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen.
  • Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.

 
Di Digital är på plats på SXSW – följ vår Facebooksida för senaste nytt om mässan.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera