Hoppa till innehållet

USA:s valresultat chockar svenskarna i Silicon Valley

Det blir republikanernas Donald Trump som får en majoritet av rösterna i USA:s presidentval. ”Jag är chockad, förvånad, förvirrad och förundrad”, säger Carl Fritjofsson, venture partner på Creandum.

Donald Trump, USA:s nästa president.
Donald Trump, USA:s nästa president.Foto: TT

Under onsdagsmorgonen stod det klart att Donald Trump får möjligheten att göra ett avtryck i världspolitiken som USA:s nästa president. Men många Silicon Valley-svenskar skulle hellre ha sett ett annat resultat. 

”Det här är något som vi i den här staden inte alls hade kunnat förutspå, så nu börjar väl arbetet med att förstå vad det här egentligen innebär för oss som är utlandsfödda och här på visum och hur den här invandringspolitiken kommer att påverka oss i Silicon Valley”, säger Carl Fritjofsson.  

Foto: Jesper Frisk

Carl Fritjofsson, venture partner på Creandum baserad i Silicon Valley. Foto: Jesper Frisk.

Men entreprenören Elin Ekehag, grundare av Silicon Valley-bolaget Stilla (NTL), var resultatet nästan väntat.

”Det är klart att man inte är glad över det här men jag är inte förvånad. Jag gick på high school i Oklahoma och folk på kusterna har inte så bra förståelse för folket inne i landet. Det är som två olika länder”, säger Elin Elkehag.

 

Foto:

Elin Elkehag, grundare av Stilla. Foto: Stilla.

Förutom Donald Trumps hårda uttalanden om invandring till USA kan möjlighen även hans företagspolitik förändra situationen för företag verksamma i Silicon Valley tror Carl Fritjofsson. 

”Många av de värderingar som han har uttryckt går emot det som jag ser som själva dna:et i Silicon Valley-kulturen. Det talar för att den här platsen inte kommer att uppfattas lika positivt som tidigare men samtidigt är Silicon Valley starkt.”    

Även Peter Carlsson, tidigare topp-chef på Tesla och numera ängelinvesterare, säger sig vara chockad av utkomsten. 

”Verkligen oroande att republikanerna även får kontroll på kongressen och representanthuset. Om man skall tro Trumps uttalande så ser det mörkt ut för både frihandel och miljöomställning. Det gör mig verkligen oroad”, säger Peter Carlsson i ett sms från Indien. 


Foto:

Peter Carlsson, investerare och tidigare Tesla-chef. Foto: Jesper Frisk.

Carl Fritjofsson tror att problemen för Silicon Valley-bolagen kommer att förverkligas om Donald Trump driver igenom de lagförslag som gör det svårare att hitta talang och få de visum som behövs för att arbeta lagligt i USA.

Det är något som även Elin Elkehag håller med om men hon hoppas att många av de förändringar som har föreslagits kommer att läggas på is. 

”Jag tror att det kommer bli svårt. Men förhoppningsvis kommer det bli färre förändringar än man tror. Trump kommer nog ha rådgivare som förhoppningsvis neutraliserar saker. Det blir nog mer som Brexit – väldigt många starka ord innan det händer men sen när verklighet kommer ifatt en med en fallande dollarkurs och andra ekonomiska konsekvenser så blir det nog mer business as usual.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera