Hoppa till innehållet

”Ut och lek-konspirationen är tröttsamt förutsägbar”

DN ger plats åt konspirationsteorier och alarmism när sommarens Pokémon Go-hajp ska bemötas. Att en forskare tycker något är inte samma sak som att det är vetenskapligt bevisat, skriver Fredrik Wass.

Di Digitals bloggare Fredrik Wass.
Di Digitals bloggare Fredrik Wass.

Om något blir hajpat måste det förr eller senare tas ned på jorden igen. Så lyder både medielogiken och människors generella beteende.

Därför var det inte oväntat att Dagens Nyheter gav utrymme åt konspiratoriska och alarmistiska resonemang om allt ifrån dataspels-lobbying till skärmtidsförbud när sommarens Pokémon Go-hajp skulle bemötas. Detta via författaren Katarina Bjärvalls debattinlägg. Hon är en person som sedan länge profilerat sig med budskap kring överkonsumtion och hur ny teknik är ett problem som måste stävjas.

Och som väntat verkar det bara finnas ett enda giltigt svar på alla typer av problem som går att koppla till någon form av teknologisk landvinning: Ut och lek! Hur Katarina Bjärvall lyckas få den uppmaningen att även gälla Pokémon Go är en gåta. Men det viktiga är tydligen att föräldrar ska skuldbeläggas för att deras barn aktiveras via mobilskärmar. (Debatten om skärmtid är intressant i sig och förtjänar en egen fördjupning som forskaren Elza Dunkels bemöter förtjänstfullt här.)

Just Pokémon Go har ju hyllats världen över för att det aktiverar dess användare och får dem att både röra sig utomhus samt ta kontakt med andra. Något som fått människor som normalt sett har svårt för socialt umgänge att våga knyta kontakter och interagera med sin omgivning. 

Att forskare yttrar en åsikt är inte samma sak som att något är vetenskapligt bevisat, däremot går det förstås att formulera slagkraftiga budskap som fångar upp tidens anda och kan hjälpa till att sälja böcker, föreläsningar och debattartiklar.

Det måste bli ett slut på ogrundade åsikter gömda bakom en vetenskaplig aura.

Ett annat aktuellt exempel är samma tidnings avslöjande om författarna (och föreläsarna) som skrivit om hittepå-fenomenet ”applicerad kvantfysik”, något som helt saknar stöd i vetenskapen men som går att bygga en hel föreläsningskarriär på. 

I den här tidigare artikeln sätter för övrigt Andreas Ekström ord på moralpaniken som kommer i vågor och alltid följer med så fort ett nytt fenomen dyker upp i en ungdomsgeneration. Jazz, popmusik, videovåld, dataspel, hårdrock, sociala medier. Allt har bemötts av ”Hopp och lek ute”-argumentet, som en härlig one-size-fits-all-lösning på allt som är dåligt i samhället. Visst är det skönt när det är så enkelt? 

Självklart kan alla mänskliga aktiviteter vara skadliga om de utförs på fel sätt eller om den som utför dem får en negativ upplevelse. Man måste inte ha forskat om något för att få ha en åsikt, men det måste bli ett slut på ogrundade åsikter gömda bakom en vetenskaplig aura.

Har vi inte kommit längre än så?


Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera