Hoppa till innehållet

Utbildning för drönarpiloter kan vara verklighet nästa år

Pilot har länge varit ett yrke med hög status. Men hur är det för drönarpiloter? Det kan vi snart få veta efter att tre högskolor i Skåne ansökt om att starta en utbildning för drönarpiloter. 

Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter.
Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter.Foto: TT

”Det är ungefär som att ta körkort”, säger Claes Magnusson, rektor vid Yrkeshögskolan i Malmö.

Häromdagen lämnade de tillsammans med Folkuniversitetet och Trafikflyghögskolan in en ansökan om att få starta utbildningen ”Kommersiell Drönarpilot”. Enligt Claes Magnusson kom idén till utbildningen efter att de börjat få allt fler förfrågningar från företag och myndigheter. Alla med olika infallsvinklar men med samma slutsats: Det behövs någon typ av drönarutbildning i Sverige.

”Medieindustrin har varit på mig och sagt att de behöver hitta en lösning. Det är mycket lagar och regler som man måste ha koll på för att hantera drönare rätt och riktigt. Sen jobbar vi med området mobil handel i Helsingborg och därifrån finns ett intresse för hur ehandeln kan använda drönare. Dessutom har flygsektorn hört av sig till trafikflyghögskolan som ju utbildar vanliga piloter i dag”, säger Claes Magnusson.

Om allt går vägen med ansökan om att starta utbildningen kommer det gå att söka i vår med kursstart hösten 2016.

"Man måste ha gymnasieexamen i botten och vara godkänd i matematik 2, fysik 1 och engelska 5 för att vara behörig att söka. Sen måste man klara ett anpassat flygpsykolgiskt test, samma som vid en vanlig pilotutbildning", säger Ulrika Gleisner, verksamhetschef på Folkuniversitetet.

Ett drygt år med 12 veckors praktik är tiden det ska ta att genomgå utbildningen. Det finns i dag fyra nivåer av licenser från Transportstyrelsen för drönarpiloter. Den första nivån ger rätt att köra drönare som väger max 1,5 kg inom synhåll medan nivå fyra ger rätt att köra större drönare utom synhåll.

”I dagsläget är det bara militären som får köra den högsta kategorin. Men man diskuterar det här på EU-nivå och om privatpersoner får köra utom synhåll så öppnar det naturligtvis stora möjligheter. Vi försöker ta höjd för det med den här utbildningen så att de ska kunna köra utom synhåll om det tillåts”, säger Ulrika Gleisner.

Claes Magnusson ser också möjliga synergier mellan Malmö Yrkeshögskolas apputbildning och drönarutbildningen.

”Man använder i princip samma teknik för apputveckling som för att programmera drönare. Studenterna kan till exempel lära sig att programmera förutbestämda slingor som drönare ska köra”, säger han och tillägger:

 ”Det som också är spännande är att om vi nu lär oss om drönare så blir det ett kortare steg när det kommer förarlösa bilar.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera