Bolaget drog igång våren 2014. Den ena medgrundaren, Daniel Krusenstråhle, hade vänner som drev byggbolag. Alla hade samma problem: administrationen och pappersarbetet fick dem att slita sitt hår.
”Att samla in löne- och fakturaunderlag tog väldigt mycket tid. Det kunde ta månader innan ett byggbolag fick betalt, en anledning till att flera byggbolag går i konkurs”, säger Sven Paulin, marknadschef och medgrundare av Fieldly.
Läs mer: Fieldy prisades på Startup Tour i Malmö
Efter att Daniel Krusenstråhle hade jobbat med Fieldly ett par månader insåg han att han behövde någon som var duktig på sälj och marknadsföring. Via en gemensam vän på en inkubator träffade han Sven Paulin, som direkt hoppade på tåget.
”Vi började utveckla bolaget och tjänsten. Kort därefter vann vi två pitchtävlingar vilket gjorde att vi kunde ta in kapital från LU Innovation System, Lunds universitets investeringsbolag”, säger Sven Paulin.
Efter utvecklingsarbete kunde de lansera sin tjänst vintern 2015.
”Vi såg direkt att vi hade löst ett riktigt problem. Kunder ville betala och feedbacken var riktigt positiv”, säger Sven Paulin.
Läs mer: Här är Stockholmsbolagen som tävlar i Startup Tour
Det gjorde att de kunde ta in nytt kapital. I juli 2015 rapporterade Di Digital att Fieldly tagit in 5,3 miljoner kronor från affärsängeln Lars Dahlén.
Sven Paulin berättar att bolaget numera växer med 20 procent varje månad och att de har 7 000 användare.
”Vårt fokus har legat på Sverige, men vi har betalande kunder i fem olika länder. Nu håller vi på att förbereda oss för en mer organiserad expansion i Europa”, säger Sven Paulin.
Enligt honom står byggbranschen inför ett enormt digitalt paradigmskifte.
”Våra kundundersökningar visar att vi halverar administrationstiden för våra kunder. Hantverkare som använder tjänsten spara en timme per dag. Det finns enorma besparingar för bolag att göra”, säger Sven Paulin.