Hoppa till innehållet

Utredningen om arbetstillstånd sågas av it-branschen

Regeringens nya utredning om arbetskraftsinvandring får tummen ned av it-branschen. “Fokus ligger på att strama åt, inte förenkla”, säger Stockholms Handelskammare.

Fredrik Wester, Paradox, och Daniel Ek, Spotify, är båda kritiska mot hur utlänningslagen tillämpas. Foto: Jack Mikrut, Joey Abrait
Fredrik Wester, Paradox, och Daniel Ek, Spotify, är båda kritiska mot hur utlänningslagen tillämpas. Foto: Jack Mikrut, Joey Abrait

Tidigare i veckan kunde Di Digital rapportera att 15 nyckelmedarbetare på Spotify just nu att står i begrepp att utvisas från Sverige. I ett yttrande till Justitiedepartementet beskrev bolaget situationen som “absurd” och ett hot mot bolagets svenska verksamhet.

Spotify är bara ett av många it-bolag som på senare tid drabbats av Migrationsverkets hårdare linje då det kommer till arbetstillstånd för personal från länder utanför EU, har Di Digital rapporterat.

Många i branschen satte sitt hopp till den utredningen av arbetskraftsinvandring som presenterades i december, men då den så kallade remissperioden avslutades tidigare i veckan var det inte bara Spotify som var kritiska.

Stockholms Handelskammare, som är en av utredningens remissinstanser och företräder ett antal bolag inom näringslivet, menar att de förändringar som utredaren föreslår inte är tillräckliga för att råda bot på rekryteringsproblemen.

“Utredningen handlar om hur man kan strama åt arbetskraftsinvandringen, inte hur man förenklar för företag som vill göra rätt. Vi anser att det är helt fel fokus. Den svenska lagstiftningen har åtta år på nacken, tittar man på andra länder har de vässat sin lagstiftning på området och infört lösningar som talangvisum. I Sverige har det däremot stått still”, säger Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare.

En av de punkter som man underkänner i utredningen är möjligheten till självrättelse. Utredningen föreslår att ett uppehållstillstånd för arbete inte bör återkallas om arbetsgivaren på eget initiativ rättat till brister. Näringslivsföreträdarna vill att arbetsgivare skall ha möjlighet att även rätt till brister som upptäckts i Migrationsverkets efterkontroller.

Läs mer: Efter utvisningen – Centern vill ge möjlighet till självrättelse

Totalt har 46 yttranden om utredningen kommit in till Justitiedepartementet. Ett av bolagen som valt att yttra sig är Paradox. Spelbolaget har i dag 220 anställda i Umeå och Stockholm och växer med i snitt 50 procent om året. En femtedel av de anställda har kommit från utlandet de senaste sex månaderna.

Paradox föreslår att pengar skall öronmärkas till enheten för arbetstillstånd

Bolaget ställer sig bakom Stockholms Handelskammares synpunkter på utredningen, men har även egna förslag. Bland annat pekar spelbolaget ut handläggningstiden som ett problem. Enligt Paradox kan enbart väntetiden för förnyandet av ett arbetstillstånd uppgå till 12 månader, sedan tillkommer tiden för bedömningen.

“Den långa tiden bidrar till oro för den anställda och ökar risken för att personen lämnar Sverige innan ansökningen är klar”, skriver Paradox vd Fredrik Wester.

Paradox föreslår att pengar skall öronmärkas till enheten för arbetstillstånd, alternativt att ansvaret för att behandla ansökningar om arbetstillstånd skall läggas på en annan myndighet. 

Läs mer: Arbetstillstånden: "Techindustrin går som på nålar"
Foto:

Detta har hänt:

I juli 2015 tillsatte regeringen en utredning för att se över och förbättra skyddet för arbetskraftsinvandrare. Utredningen hade som mål att kartlägga i vilken omfattning arbetskraftsinvandrare utnyttjas på den svenska arbetsmarknaden och därefter föreslå lämpliga åtgärder.


I november 2016 ansåg riksdagen att utredarens uppdrag skulle utökas till att även undersöka om det nuvarande regelverket har fungerat som det var tänkt samt se över om nuvarande regler har fått alltför långtgående konsekvenser.


I december 2016 presenterades utredningen med remissperiod till 20 februari 2017.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera