Hoppa till innehållet

”Vi har en regering som inte värdesätter entreprenörer”

Regeringens skattehöjning slår mot det många entreprenörer räknar som pension, skriver grundarna av bolag som Spotify, Volumental och Rite Ventures.

Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.
Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.Foto: TT/Patrik Olsson

Under de senaste 18 månaderna har undertecknade 13 entreprenörer arbetat i den statliga Entreprenörskapsutredningen och för två veckor sedan presenterade vi i enlighet med regeringens direktiv tankar för att stimulera och förstärka klimatet för entreprenörer i Sverige. Nu kommer regeringens motbud – man höjer skatten!

Det är gammal, bakåtsträvande politik

Det är gammal, bakåtsträvande politik vars huvudsyfte är att få en ”fördelningspolitisk” profil för att jämföra med anställda tjänstemäns löner. Tyvärr är sanningen att man inte förstått någonting alls av vad entreprenörskap handlar om.

Eftersom närheten mellan entreprenören och dennes bolag är väsentligt starkare än i ett tjänstemannastyrt bolag är skattefrågan för entreprenören den avgjort viktigaste signalen och parametern för hur regeringen vill forma villkoren för entreprenörskap i Sverige.

Den ersättning entreprenören får från sitt bolag är inte en lön i vanlig bemärkelse. Ersättningen betalas oftast ut i form av utdelning som är en ersättning för den risk som entreprenören tar. Att tro att man kan dela upp entreprenörens ägande av sin verksamhet i en korg och arbetet och ersättning för detta i en annan korg är minst sagt trångsynt.

Många entreprenörer avstår också från att dela ut allt man kan av den enkla anledningen att man vill återinvestera i sitt bolag för att fortsätta att utveckla det. När man på ålderns höst kanske vill kunna sälja verksamheten för att få sin ”pension” är det dem regler som Entreprenörskatteutredningen nu föreslår som gäller. De som nu sparat i tron att den pensionen skall beskattas på en nivå förstår nu att det var oklokt att inte ta ut pengarna med en gång eftersom skatten kommer att höjas trots tidigare hejarop från politiker på att anställa och investera i bolaget.

Under det senaste decenniet har både borgliga och socialistiska regeringar varit eniga om målsättningen att stimulera bolag som anställer medarbetare – därav de så kallade lönesummereglerna som innebär att summan av alla anställdas löner i ett bolag reducerar skatten på utdelningar. Alla vet att de nya jobben i Sverige kommer från nystartade och växande entreprenörskapsföretag. Varför då som i förslaget sänka schablonavdraget som drabbar de minsta bolagen och försämra reglerna för lönesummans betydelse genom att höja skatten? Det leder bara till färre som vill anställa och större risk för de som vill starta bolag.

Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Vår Entreprenörskapsutredning gjorde en internationell jämförelse av skattesituationen för entreprenörer (något som Entreprenörskatteutredningen inte gjort) vilket visade att entreprenörer i Sverige träffades av betydligt högre skatter än konkurrerande kollegor i andra länder.

Vi har inte sedan regeringen tillträdde upplevt ett enda förslag (utöver reformerade rekonstruktionsregler) som går i riktning mot att stimulera entreprenörskapet i landet. Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Det finns några förslag i utredningen som är värda att behålla - den så kallade fyra procent-spärren tas bort vilket är bra, men resten kan man lägga i papperskorgen.

Vi efterlyser signaler som får oss att tro att regeringen värdesätter entreprenörer och regler som gör att vi får samma skattesituation som våra kollegor i USA, Indien och Kina. 

Entreprenörer tar risk i sitt företagande. Det krävs av oss för att bolagen skall utvecklas och bli framgångsrika. Vår skattesituation kan därför inte jämföras med den anställde tjänstemannens. Tvärtom har vi dessutom ett ansvar för våra anställda – räcker inte intäkterna kommer ägaren sist den 25:e. Det är bland annat det risk handlar om.

Lars Backsell, grundare Recipharm (referensgruppens ordförande)

Per Arwidsson, grundare Granen

Karin Bodin, VD Polarbrödsgruppen

Saeid Esmaeilzadeh, grundare Serendipity

Giovanni Fili, grundare Exeger

Christer Fransson, grundare Sommarvik

Martin Lorentzon, grundare Spotify (NTL)

Anna Lithagen, grundare Talent Tribe

Pär Hedberg, grundare Sting (NTL)

Sofia Hagelin, grundare Heart of Lovika

Peter Lindell, grundare Rite Ventures (NTL)

Catharina Tavakolinia, grundare Kavat Vård

Caroline Walerud, grundare Volumental (NTL)


Detta är ett debattinlägg. Tycker du också något? Mejla oss på digital@di.se!

Fler inlägg:

”Regeringens politik är ett dråpslag för entreprenörer”

”Techsektorn måste hjälpa till att lösa FN:s hållbarhetsmål”

”Inför ett skatteavdrag för delningsekonomin”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera