Luisa Vaz Ferreira, pr-ansvarig på Looklet
Det handlar om att locka till sig tjejer redan i en tidig ålder. Vi får med oss en del tjejer i dag, men bara tre av 100 ansökningar är från kvinnor. Att kvinnor inte har en röst i den här världen har att göra med huruvida vi har rätt bakgrund och om vi över huvud taget har lockats till det här fältet från början. Det problemet måste lösas tidigt i åldrarna.
Läs mer: Här är kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid
Martina Bennarp, kommunikatör
Det är att förändra det strukturella upplägget och den generellt låga medvetenheten om jämställdhet bland riskkapitalisterna, de som gör investeringarna. Då skulle man slippa att andelen kvinnliga grundare är så mycket lägre på riskkapitalnivå än bland nygrundade bolag generellt.
Peter Frey, produktutvecklingschef på Expressen
Om man ska lyckas attrahera kvinnor till företag är det viktigt att ha en bas för att göra det. För att utvdiga den behöver vi få fler kvinnor som syns och hörs. Det är bolagens ansvar. Vi gömmer oss ofta bakom att det inte finns så många, och då blir det inte fler.
Läs mer: Kommentar: It-nörden är förlegad
Elin Frisk, affärsanalytiker på Daniel Wellington (th)
Jag tror att det handlar om att börja jobba med tjejerna när de är mycket yngre. Att få dem att börja koda i skolan och att börja uppmuntra tjejer att jobba inom tech. Vi blir bara uppmuntrade att bli prinsessor och delfintränare.
Lydia Sundin, managementkonsult
Det handlar om möjligheter att få samma förutsättningar som männen har i dag när det kommer till IT, kultivera våra idéer och anta viktiga roller för att komma vidare. Det handlar om skolan lika mycket som arbetsplatserna.
Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man
Jonny Strömberg, medgrundare på Confetti
Just det här med att ha förebilder är det jag tror mycket på för att få in fler kvinnor i tech. Ju fler kvinnor vi får in, desto mer plats kommer de att ta naturligt. Jag tror att man måste lyfta fram kvinnor i alla möjliga olika sammanhang. Det handlar inte om att nå en 50-50-fördelning över allt, utan om att lyfta fram personer som inte är vita män i 30-årsåldern.
Anna Branzell, projektledare på Basefarm
Vi behöver fler kvinnliga förebilder och att man tänker medvetet om detta när man rekryterar folk i techbranschen. Det ökar möjligheterna när man ser att det finns fler kvinnor inom branschen. Och denna typ av events, där man möter folk, utbyter erfarenheter och ger varandra tips.