Hoppa till innehållet

Viaplay utmanar Netflix med serien Swedish Dicks

MTG-ägda Viaplay går i Netflix fotspår. Nu spelas den första produktionen exklusivt för den egna streamingtjänsten in i Los Angeles. I rollerna finns bland andra Peter Stormare och Keanu Reeves.

Skådespelarna Peter Stormare och Keanu Reeves spelar tillsammans i Swedish Dicks.
Skådespelarna Peter Stormare och Keanu Reeves spelar tillsammans i Swedish Dicks.Foto: Hallgrim Haug

TV-jätten MTG står inför en tuff omställning när tittarna stänger av gammel-tv:n och istället väljer streamingtjänster. För att kompensera för bortfallet satsar MTG på till exempel e-sport och youtubenätverk. Nu tar också MTG:s innehållsproduktion steget över till att producera innehåll helt för digital spridning.

”Vi har ganska länge tittat på idéer som vi vill göra enbart för Viaplay. Vi vill att vår första orginalproduktion ska vara riktigt, riktigt bra och nu känns allt rätt”, säger Jonas Karlén, vd för Viaplay.

Läs mer: Viaplay går om Netflix i Sverige

TV-serien ”Swedish Dicks”, som håller på att spelas in just nu, har skapats av bland annat Peter Settman och huvudrollerna spelas av Peter Stormare, Johan Glans och Keanu Reeves. Premiär blir till hösten, och sänds då exklusivt på Viaplay.

För konkurrenten Netflix har egenproducerat innehåll varit en viktig del i framgångsreceptet. Netflix är i dag den största streamingtjänsten i Norden följt av Viaplay som tvåa och HBO Nordic som trea.

Kan Viaplay utmana Netflix om förstaplatsen nu?

”Ja, sen är det fler och fler som har mer än ett abonnemang. För oss är det viktigt att hitta en tydlig position på marknaden. Vi vill vara familjens val med en tjänst som kan tilltala hela hushållet.” 

Vem i familjen riktar sig Swedish Dicks till?

”Den här serien är ganska bred i sitt tilltal, det är en komedi med mörk humor. Det är både manligt och kvinnligt men den riktar sig till vuxna”.

Läs mer: HBO vinner mark i Sverige

Hur mycket produktionen kostar vill Viaplay inte gå ut med, men att det är en stor satsning råder ingen tvekan om.

”Det kostar mycket pengar om man vill ha bra innehåll och för att tjänsten ska bli attraktiv måste vi investera i riktigt bra innehåll”, säger Jonas Karlén.

Eftersom serien produceras i LA med nästan enbart amerikanska skådespelare finns också en god möjlighet för Viaplay att sälja vidare rättigheterna.

Skulle ni kunna tänka er att sälja till Netflix eller HBO?

”Vi stänger inga dörrar, men det finns vissa andra som kanske faller sig mer naturligt att sälja till än till dem”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera