Hoppa till innehållet

Vill du vara först med Teslas nya bil? Gör så här. 

Om en vecka premiärvisar Tesla sin omtalade nya bilmodell Model 3. Redan nu finns ett par knep för den som vill vara först bland kompisarna med ett exemplar.

Teslas lågprismodell Model 3 är tänkt att konkurrera med mellanklass-bilar som Audi A4.
Teslas lågprismodell Model 3 är tänkt att konkurrera med mellanklass-bilar som Audi A4.

Med en prislapp i USA på 35 000 dollar är Model 3 rena kapet i jämförelse med Teslas nuvarande bilmodeller, Model S och Model X, som båda går loss på nästan mer än det dubbla.

Den nya bilen, som premiärvisas för första gången den 31 mars, är också den kanske viktigaste hittills för Elon Musks omtalade elbilstillverkare. Model 3 är tänkt att ta upp kampen i mellanklass-segmentet, med storsäljare som BMW:s 3-serie och Audi A4. 

Tesla kommer öppna för förbeställningar i samband med premiärvisningen den 31 mars. Men bilarna kommer inte att börja tillverkas förrän i slutet av 2017. Leveranserna kommer sätta igång kort därefter, enligt bolaget.

För den som vill vara säker på att få en av de första bilarna som rullar ut ur fabriken finns ett par knep att ta till.

För det första: se till att ha en annan Tesla i garaget. De första Model 3-bilarna kommer levereras till redan existerande Tesla-ägare, enligt bolaget, som ett slags tack till trogna kunder. Det uppger sajten Business Insider.

För det andra: Flytta till Kalifornien. Enligt Tesla kommer leveranserna att börja på USA:s västkust för att sedan fortsätta österut. USA:s atlantkust står alltså näst på tur, därefter Europa och till sist Asien.

För det tredje: Är du beredd att boka bilen osedd? Förbokningarna i Teslas butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg öppnar redan kl 10.00 på torsdagen den 31 mars, det vill säga innan premiärvisningen. Bokningsavgiften ligger på 10 000 kronor men är återbetalbar för den som ångrar sig.  

Leveranser till länder med högerstyrda bilar, som Storbritannien och Australien, sker allra sist. 

Vid tidigare Tesla-lanseringar har de som köpt dyrare, såkallade "signature"-modeller, av bilarna stått först på väntelistan. Model 3 finns dock inte i "signature"-utförande, uppger Business Insider, så den här gången går det inte att köpa sig förbi kön. 

Läs även: Första glimten av Teslas nya budgetbil

Läs även: De erbjuder gratis el till alla Tesla-ägare

Uppdatering: Tack till Anders Nyman för informationen om förbokningar i Teslas Sverige-butiker!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera