Hoppa till innehållet

Vill skapa ett Wordpress för appar – tar in 10 miljoner

Göteborgsbolaget Appspotr vill förenkla för vanligt folk att göra appar. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor från befintliga ägare och ett stort antal ängelinvesterare.

Göteborgsbolaget Appspotr tar in 10 miljoner kronor.
Göteborgsbolaget Appspotr tar in 10 miljoner kronor.

Appspotr erbjuder en plattform där man kan skapa appar utan att för den delen kunna programmera. Bolagets vd och medgrundare Patric Bottne menar att det finns ett stort intresse för den här typen av plattformar och att det bara kommer att öka. 

”Situationen vi ser idag är densamma som när Photoshop gjorde professionell bildhantering tillgängligt för alla, eller som när Wordpress gjorde att vem som helst kunde bygga hemsidor utan att kunna koda. Det vill vi göra för appar”, säger Patric Bottne i en ovanligt öppenhjärtlig intervju om bolagets krokiga väg.

 

Vi har varit i kontakt med alla. Det är nästan så att de skrattar åt oss.

 

Appspotr tar nu in 10 Mkr av bland andra Almi invest och ett 30-tal ängelinvesterare för att kunna öka antalet användare. Från att ha släppt sin publika version av tjänsten förra sommaren uppges Appspotr nu ha 65 000 användare i över 200 länder.

”På samma sätt som Wordpress sopade mattan med konkurrensen, hoppas vi kunna göra samma sak inom apputveckling”, säger Patric Bottne.

Foto:
Appspotr har i dag cirka 65 000 användare i 200 länder. Foto: Appspotr.

Patric Bottnes optimism för Appspotr har däremot inte återspeglats hos de stora riskkapitalbolagen. 

”Vi har varit i kontakt med alla. Det är nästan så att de skrattar åt oss. Inte för att de är negativa men för att vi aldrig ger upp. Jag tror att de tycker att området redan är fullt av aktörer och även om alla vill investera i detta, vill de först se vem som sticker iväg”, säger Patric Bottne.

 

Vi har gjort en jäkla massa emissioner för att hålla det här bolaget vid liv.

 

Trots att Appspotr släppte sin senaste tjänst för endast ett år sedan har bolaget funnits sedan 2006. Däremot har dess tidigare affärsidéer inte fungerat och bolaget har varit tvunget att ändra strategi två gånger. 

”Vi har gjort en jäkla massa emissioner för att hålla det här bolaget vid liv. 2006 hade vi en helt annan idé även om det fortfarande handlade om appar. 2012 lanserade vi Appspotr i Barcelona och fick in 6000–7000 betaanvändare, som vi fick jättemycket feedback av. Plus att IDG skrev ned vår stängda betaversion fullständigt. Så vi stängde ned den och byggde om allting”, säger Patric Bottne.

”För den här versionen har vi fått extremt bra feedback av våra användare och nu vill vi skala upp. Nu vet vi exakt vilken budget vi behöver för att kunna köpa en miljon användare och det är det vi går mot.”

Läs även: ”Programmeringskurser för alla en historisk parentes”

För att säkra sin finansiering har Appspotr istället börjat planera för en börsnotering, sannolikt redan till hösten. 

”För oss grundare spelar det inte så stor roll vart pengarna kommer ifrån. Vi vill bara lyckas”, säger Patric Bottne.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera