Hoppa till innehållet

Vinnova investerar i robotrådgivare

Finansiell robotrådgivning har fått luft under vingarna i USA men det saknas större aktörer i Norden. Nu investerar Vinnova drygt 2 Mkr i svenska Primepilot som ska lansera en automatiserad spartjänst i år.

Ulf Ahrner är vd på fintech-bolaget Primepilot.
Ulf Ahrner är vd på fintech-bolaget Primepilot.

Stockholmsbaserade Primepilot grundades för nästan exakt ett år sedan. Företaget med fyra grundare från finansbranschen håller på att ta fram en digital plattform som ska kunna ge privatsparare automatisk förvaltning av deras sparportföljer.

Nu har statliga Vinnova investerat 2,2 Mkr i bolagets satsning på en så kallad robotrådgivare.

”Det är inte bara priset för förvaltningen som blir lägre utan kvalitén på råden blir också jämnare. Om du får råd av en person så kan kvalitén variera beroende på rådgivarens kunskap, om personen råkar ha en dålig dag eller har missat en viktig nyhet”, säger Ulf Ahrner, medgrundare och vd på Primepilot.

De första renodlade sparrobot-företagen föddes i Silicon Valley för snart tio år sedan. Störst är Betterment och Wealthfront som tillsammans förvaltar över 40 miljarder kronor. Även finansrådgivaren Nutmeg i Storbritannien har en liknande tjänst. Däremot saknas det större aktörer utanför pensionsområdet på den svenska marknaden, vilket Di Digital har rapporterat om tidigare.

Läs även: Bankrådgivarnas sista strid

Med det i åtanke tror grundarna av Primepilot att deras bolag har ett försprång.

Det känns som vi ligger bra till tidsmässigt”, säger Ulf Ahrner.

Primepilot riktar in sig på individer och företag med eget sparande. Sparpengarna placeras i olika fonder beroende på spararens risknivå och sparhorisont. Varje kvartal uppdateras portföljen baserat på hur fonderna presterar.

Bolaget har nyligen rekryterat programmerare som tidigare arbetat åt bland andra Klarna och SEB för att kunna bygga tjänsten. Enligt Ulf Ahrner är vikten av kvalificerade programmerare större inom fintech än inom andra konsumentappar.

”Det är en oerhörd skillnad på en app som Fishbrain och en finansiell produkt. Det är ingen som kommer att försöka hacka en hobbyapp för att stjäla pengar. När man kan utsättas för hackerattacker eller utnyttjas för penningtvätt, som finansbranschen ständigt riskerar, behöver man försäkra sig om att man har personer som klarar av att täppa igen alla luckor”, säger Ulf Ahrner. 

Primepilot planerar att släppa en betaversion av sin robotrådgivare under våren för att sedan kunna lansera en slutprodukt efter sommaren. 

”Vi måste se hur betaversionen tas emot innan vi vet exakt vilken riktning slutprodukten kommer att ta. Det är det vi jobbar på nu”, säger Ulf Ahrner.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera