Hoppa till innehållet

Vinnova investerar i robotrådgivare

Finansiell robotrådgivning har fått luft under vingarna i USA men det saknas större aktörer i Norden. Nu investerar Vinnova drygt 2 Mkr i svenska Primepilot som ska lansera en automatiserad spartjänst i år.

Ulf Ahrner är vd på fintech-bolaget Primepilot.
Ulf Ahrner är vd på fintech-bolaget Primepilot.

Stockholmsbaserade Primepilot grundades för nästan exakt ett år sedan. Företaget med fyra grundare från finansbranschen håller på att ta fram en digital plattform som ska kunna ge privatsparare automatisk förvaltning av deras sparportföljer.

Nu har statliga Vinnova investerat 2,2 Mkr i bolagets satsning på en så kallad robotrådgivare.

”Det är inte bara priset för förvaltningen som blir lägre utan kvalitén på råden blir också jämnare. Om du får råd av en person så kan kvalitén variera beroende på rådgivarens kunskap, om personen råkar ha en dålig dag eller har missat en viktig nyhet”, säger Ulf Ahrner, medgrundare och vd på Primepilot.

De första renodlade sparrobot-företagen föddes i Silicon Valley för snart tio år sedan. Störst är Betterment och Wealthfront som tillsammans förvaltar över 40 miljarder kronor. Även finansrådgivaren Nutmeg i Storbritannien har en liknande tjänst. Däremot saknas det större aktörer utanför pensionsområdet på den svenska marknaden, vilket Di Digital har rapporterat om tidigare.

Läs även: Bankrådgivarnas sista strid

Med det i åtanke tror grundarna av Primepilot att deras bolag har ett försprång.

Det känns som vi ligger bra till tidsmässigt”, säger Ulf Ahrner.

Primepilot riktar in sig på individer och företag med eget sparande. Sparpengarna placeras i olika fonder beroende på spararens risknivå och sparhorisont. Varje kvartal uppdateras portföljen baserat på hur fonderna presterar.

Bolaget har nyligen rekryterat programmerare som tidigare arbetat åt bland andra Klarna och SEB för att kunna bygga tjänsten. Enligt Ulf Ahrner är vikten av kvalificerade programmerare större inom fintech än inom andra konsumentappar.

”Det är en oerhörd skillnad på en app som Fishbrain och en finansiell produkt. Det är ingen som kommer att försöka hacka en hobbyapp för att stjäla pengar. När man kan utsättas för hackerattacker eller utnyttjas för penningtvätt, som finansbranschen ständigt riskerar, behöver man försäkra sig om att man har personer som klarar av att täppa igen alla luckor”, säger Ulf Ahrner. 

Primepilot planerar att släppa en betaversion av sin robotrådgivare under våren för att sedan kunna lansera en slutprodukt efter sommaren. 

”Vi måste se hur betaversionen tas emot innan vi vet exakt vilken riktning slutprodukten kommer att ta. Det är det vi jobbar på nu”, säger Ulf Ahrner.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera