Den amerikanska marknadsplatsen Ebays aktie föll förra hösten 3,5 procent på beskedet att Facebook skulle börja dirigera sin enorma trafik till digitala radannonser. Därefter har aktien efter flera starka år underpresterat jämfört med Nasdaqs kompositindex.
Så kan det se ut när en aktör av Facebooks storlek börjar kika på en ny marknad.
En stor del av Facebooks jobb är redan gjort
När Mark Zuckerbergs sociala nätverk nu öppnar slussarna till Facebook Marketplace i Sverige och släpper in drygt 5 miljoner svenska dagliga användare lär det ge ringar på vattnet även här.
Läs mer: Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige
Facebooks köp- och säljplattform Marketplace tågar in i Sverige och 16 andra europeiska marknader under de närmsta veckorna.
I Sverige heter marknadsledaren inte Craigslist eller Ebay, utan Blocket. För ägarna Schibsted är det inga goda nyheter att få sällskap på marknaden av världens största sociala nätverk.
Sälj fakturan till bäst pris. Starta ansökan här (extern tjänst)
Sveriges största radannonssajt har nämligen under många år varit en osannolik vinstmaskin för den norska mediekoncernen.
Blocket är en av Sveriges mest besökta sajter. Men vad hjälper det när en av världens mest besökta sajter knackar på dörren
Förra året skrevs Blockets vinst till 471 miljoner eller mer än hälften av omsättningen. Redan för två år sedan omsatte Blocket och övriga radannonssajter i Schibsteds portfölj mer än pappersmedierna och stod för över 80 procent av vinsten. Idag har Schibsted 22 mogna köp– och säljsajter runtom i världen.
Läs mer: Hälften av Blockets omsättning går till vinst
Nätverkseffekten har varit ett skydd mot konkurrens från uppstickare. Blocket är en av Sveriges mest besökta sajter. Men vad hjälper det när en av världens mest besökta sajter knackar på dörren.
En stor del av Facebooks jobb är redan gjort. Innan Facebook Marketplace lanserades hade användarnas egna köp– och säljgrupper på Facebook 450 miljoner besökare i månaden. Nu handlar det om att med ganska enkla medel staga upp ett kundbeteende och dirigera besökarna till en ny sektion på plattformen.
Det är dyrt att förhindra att användarbasen migrerar till Facebook
Facebook har dessutom råd med kostnadsfria radannonser, eftersom målet med satsningen är att hålla kvar användarna så länge som möjligt i det egna ekosystemet och tjäna pengar på riktad reklam.
Det är ingen vild gissning att Blocket kommer att tvingas till eftergifter till kundernas fördel. Det första steget är antagligen att ta bort eller sänka avgifterna för annonser.
Det är dyrt att förhindra att användarbasen migrerar till Facebook. Därför kan vinstfesten vara över för köp– och säljsajterna i Sverige.
Läs mer: Blocket svarar: Vi står för kvalitet
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare", säger vd Jan Prokopec till Di Digital.