Hoppa till innehållet

”Vinstfesten kan vara över för Blocket”

Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp– och säljmarknaden radikalt. Lukrativa Blocket kommer antagligen tvingas till eftergifter, skriver Di Digitals Björn Wallenberg.

Foto:Jeff Chiu/AP och Jesper Frisk/DI. Montage.
Foto:Jeff Chiu/AP och Jesper Frisk/DI. Montage.

Den amerikanska marknadsplatsen Ebays aktie föll förra hösten 3,5 procent på beskedet att Facebook skulle börja dirigera sin enorma trafik till digitala radannonser. Därefter har aktien efter flera starka år underpresterat jämfört med Nasdaqs kompositindex.

Så kan det se ut när en aktör av Facebooks storlek börjar kika på en ny marknad.

En stor del av Facebooks jobb är redan gjort

När Mark Zuckerbergs sociala nätverk nu öppnar slussarna till Facebook Marketplace i Sverige och släpper in drygt 5 miljoner svenska dagliga användare lär det ge ringar på vattnet även här.

Läs mer: Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige
Foto:
Facebooks köp- och säljplattform Marketplace tågar in i Sverige och 16 andra europeiska marknader under de närmsta veckorna.

I Sverige heter marknadsledaren inte Craigslist eller Ebay, utan Blocket. För ägarna Schibsted är det inga goda nyheter att få sällskap på marknaden av världens största sociala nätverk.

Sälj fakturan till bäst pris. Starta ansökan här (extern tjänst)

Sveriges största radannonssajt har nämligen under många år varit en osannolik vinstmaskin för den norska mediekoncernen.

Blocket är en av Sveriges mest besökta sajter. Men vad hjälper det när en av världens mest besökta sajter knackar på dörren

Förra året skrevs Blockets vinst till 471 miljoner eller mer än hälften av omsättningen. Redan för två år sedan omsatte Blocket och övriga radannonssajter i Schibsteds portfölj mer än pappersmedierna och stod för över 80 procent av vinsten. Idag har Schibsted 22 mogna köp– och säljsajter runtom i världen.

Läs mer: Hälften av Blockets omsättning går till vinst

Nätverkseffekten har varit ett skydd mot konkurrens från uppstickare. Blocket är en av Sveriges mest besökta sajter. Men vad hjälper det när en av världens mest besökta sajter knackar på dörren.

En stor del av Facebooks jobb är redan gjort. Innan Facebook Marketplace lanserades hade användarnas egna köp– och säljgrupper på Facebook 450 miljoner besökare i månaden. Nu handlar det om att med ganska enkla medel staga upp ett kundbeteende och dirigera besökarna till en ny sektion på plattformen.

Det är dyrt att förhindra att användarbasen migrerar till Facebook

Facebook har dessutom råd med kostnadsfria radannonser, eftersom målet med satsningen är att hålla kvar användarna så länge som möjligt i det egna ekosystemet och tjäna pengar på riktad reklam.

Det är ingen vild gissning att Blocket kommer att tvingas till eftergifter till kundernas fördel. Det första steget är antagligen att ta bort eller sänka avgifterna för annonser.

Det är dyrt att förhindra att användarbasen migrerar till Facebook. Därför kan vinstfesten vara över för köp– och säljsajterna i Sverige.

Läs mer: Blocket svarar: Vi står för kvalitet
Foto: Jack Mikrut.
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare", säger vd Jan Prokopec till Di Digital.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera