Hoppa till innehållet

Vinstras för Klarna – här är siffrorna för 2015

Under första halvåret 2015 gjorde Klarna 163 miljoner kronor i vinst. Resten av året blev betydligt mindre lönsamt. Helårsresultatet stannade på 170 Mkr.

Klarna med vd:n Sebastian Siemiatkowski gjorde 170 Mkr i vinst 2015.
Klarna med vd:n Sebastian Siemiatkowski gjorde 170 Mkr i vinst 2015.Foto: Oskar Omne

Klarna redovisade en rekordvinst på 163 miljoner kronor under första halvåret 2015. Men bolagets färska årsredovisning visar att andra halvåret var en helt annan historia. 

Rörelseresultatet stannade på blott 7 Mkr för andra halvåret vilket innebär att Klarnas totala resultat för 2015 blev 170 Mkr.

Att resultatet skulle falla under andra halvåret har dock inte varit någon hemlighet. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski flaggade för det redan i vintras. 

Läs även: Klarnas tillväxt bromsar in

Anledningen är att Klarna (NTL) fattade beslutet att satsa på nya produkter och utlandslanseringar inte minst i USA, enligt marknadschefen Erik Engellau-Nilsson.

”Vi kände oss komfortabla med en grund att stå på och ökade investeringstakten under hösten. När det går så pass bra som det gör vill vi använda så stor del som möjligt av vårt rörelseresultat på tillväxt. Den största kostnadsposten är våra satsningar i USA och Storbritannien”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Läs även: Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet

Klarnas kreditförluster ökade också i fjol med 47 procent, från -228 Mkr till -335 Mkr. Det var en snabbare ökningstakt än för intäkterna som ökade från 2,1 till 2,8 miljarder kronor.  

”Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner. Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra”, säger Erik Engellau-Nilsson och fortsätter:

”Det viktiga för oss är att växa tillsammans med handlare. Vissa handlare säger att om ni inte har verksamhet i alla de här tio länderna då får vi jobba med någon annan. Då måste vi finnas i de länderna och då spelar det inte så stor roll var det är för lönsamhet på de olika marknaderna.”

Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra.

Det är även på handlarsidan som Klarna växer mest. Provisionsintäkterna ökar mer än intäkterna från räntekostnader, som kommer från konsumenter som betalar med faktura.

”Vår tillväxt kommer framförallt från handlarsidan. Vi tar en procentuell andel av handlaren för att hantera betalningen. Ränteintäkterna ökar inte lika snabbt och det har att göra med att i andra länder kommer en större del av intäkterna från att vi förmedlar betalningar istället från fakturor. Speciellt i USA är man inte van vid fakturor utan man betalar oftast med kort”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Klarna har samtidigt gått från att ha ett positivt till ett negativt kassaflöde på minus 620 miljoner kronor.  Det kan ses som en sidoeffekt av att ha en större verksamhet som kräver än mer kapital. 

Klarna har tidigare tagit in över 2 miljarder kronor i riskkapital och tog tidigare i veckan in ytterligare 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer. Detta för att ”diversifiera” sina finansieringskällor, enligt bolaget.

Läs även: Klarna tar in 300 miljoner kronor

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera