Klarna redovisade en rekordvinst på 163 miljoner kronor under första halvåret 2015. Men bolagets färska årsredovisning visar att andra halvåret var en helt annan historia.
Rörelseresultatet stannade på blott 7 Mkr för andra halvåret vilket innebär att Klarnas totala resultat för 2015 blev 170 Mkr.
Att resultatet skulle falla under andra halvåret har dock inte varit någon hemlighet. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski flaggade för det redan i vintras.
Läs även: Klarnas tillväxt bromsar in
Anledningen är att Klarna (NTL) fattade beslutet att satsa på nya produkter och utlandslanseringar inte minst i USA, enligt marknadschefen Erik Engellau-Nilsson.
”Vi kände oss komfortabla med en grund att stå på och ökade investeringstakten under hösten. När det går så pass bra som det gör vill vi använda så stor del som möjligt av vårt rörelseresultat på tillväxt. Den största kostnadsposten är våra satsningar i USA och Storbritannien”, säger Erik Engellau-Nilsson.
Läs även: Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet
Klarnas kreditförluster ökade också i fjol med 47 procent, från -228 Mkr till -335 Mkr. Det var en snabbare ökningstakt än för intäkterna som ökade från 2,1 till 2,8 miljarder kronor.
”Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner. Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra”, säger Erik Engellau-Nilsson och fortsätter:
”Det viktiga för oss är att växa tillsammans med handlare. Vissa handlare säger att om ni inte har verksamhet i alla de här tio länderna då får vi jobba med någon annan. Då måste vi finnas i de länderna och då spelar det inte så stor roll var det är för lönsamhet på de olika marknaderna.”
Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra.
Det är även på handlarsidan som Klarna växer mest. Provisionsintäkterna ökar mer än intäkterna från räntekostnader, som kommer från konsumenter som betalar med faktura.
”Vår tillväxt kommer framförallt från handlarsidan. Vi tar en procentuell andel av handlaren för att hantera betalningen. Ränteintäkterna ökar inte lika snabbt och det har att göra med att i andra länder kommer en större del av intäkterna från att vi förmedlar betalningar istället från fakturor. Speciellt i USA är man inte van vid fakturor utan man betalar oftast med kort”, säger Erik Engellau-Nilsson.
Klarna har samtidigt gått från att ha ett positivt till ett negativt kassaflöde på minus 620 miljoner kronor. Det kan ses som en sidoeffekt av att ha en större verksamhet som kräver än mer kapital.
Klarna har tidigare tagit in över 2 miljarder kronor i riskkapital och tog tidigare i veckan in ytterligare 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer. Detta för att ”diversifiera” sina finansieringskällor, enligt bolaget.
Läs även: Klarna tar in 300 miljoner kronor