Hoppa till innehållet

Vint-grundarens lärdomar från USA 

Louise Fritjofsson, grundare och vd för träningsappen Vint, har samlat sina lärdomar från bolagets USA-etablering. Glöm mörk humor och satsa stort om du vill känna dig som hemma. 

Louise Fritjofsson, grundare av Vint.
Louise Fritjofsson, grundare av Vint.Foto: Oskar Omne

Detta är en kortare, redigerad version av Louise Fritjofssons blogginlägg som du kan läsa här.

Louise Fritjofsson är grundare och vd för träningsapp-företaget Vint, ett bolag som har rapporterats ha stora problem i USA. Men oavsett vilket så har lanseringen gett henne lärdomar om att göra affärer i USA. Här är de största skillnaderna du kommer att stöta på om du etablerar ditt bolag i USA, enligt Louise Fritjofsson. 

1. Hierarkin

Du har säkert hört det förut: hierarkin i Sverige är i princip obefintlig jämfört med hur det fungerar i USA. Intressant nog syns skillnaden i företag av alla storlekar. Sedan flytten till USA, märker jag en skillnad i hur jag behandlas som "VD", och märk väl, detta är ett litet startupbolag vi pratar om. 

Det är mindre öppna diskussioner (även om jag har bett om det), och det finns en förväntan på att jag ska sätta upp ramarna för företagskulturen och presentera detta i sin helhet till de anställda. Allt detta har tidigare i mitt liv varit något som de anställda skapat tillsammans. 

2. Alla kan allt 

Svenskar har problem med att de är alltför ödmjuka. När jag hade anställningsintervjuer i Sverige fick jag ständigt höra frasen "Nej, jag har aldrig gjort det och har ingen erfarenhet men jag vill gärna lära mig." I USA möter jag människor som är experter på allt, även om jag inte kan hitta något bevis på det i deras cv:n.

Lösningen: Du måste veta vad du ger dig in på när du ska anställa för att kunna värdera ansökningarna korrekt. 

3. Folk ser efter sig själva först

Anställningsavtalen i Kalifornien innebär i regel att du kan sparkas på dagen utan någon förklaring eller ersättning. Detta skapar en kultur av nervositet (se punkt 1 och 2) och de anställda tar varje chans att glänsa framför sina chefer.

4. Du blir lättare bortglömd

När jag först kom till USA minns jag hur imponerad jag var över hur lätt det var att få till möten, hur vänliga alla var och hur snabbt det gick att skaffa nya vänner. Problemet var att när jag ville följa upp den där middagsinbjudan kom mina nya vänner inte ihåg mig.  
Samma tendenser finns kring hur företag och varumärken hanteras. Affärer är inte personligt, oavsett storleken på företagen.

5. Satsa stort

Från att ha känt att jag åstadkommit något helt okej i Sverige insåg jag snabbt att här är det ingenting. Storleken och farten är entusiasmerande, spännande, häpnadsväckande och skrämmande som bara den. Så ta ett djupt andetag, planera ditt nästa steg och få det att hända.

6. Svenskar är mörka

Mina normalt ack så roliga kommentarer och berättelser hade inte alltid de effekterna som jag förväntat mig här. "Svensk humor är mörk" förklarade mina vänner. Svenskarna har en tendens att prata om sådant som andra undviker. Så låt oss inse det, bara svenskar kommer att skratta åt att fira sin chef, som är vegetarian, genom att ge honom en hamburgare gjord av kött av hans fru...

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera