Detta är en kortare, redigerad version av Louise Fritjofssons blogginlägg som du kan läsa här.
Louise Fritjofsson är grundare och vd för träningsapp-företaget Vint, ett bolag som har rapporterats ha stora problem i USA. Men oavsett vilket så har lanseringen gett henne lärdomar om att göra affärer i USA. Här är de största skillnaderna du kommer att stöta på om du etablerar ditt bolag i USA, enligt Louise Fritjofsson.
1. Hierarkin
Du har säkert hört det förut: hierarkin i Sverige är i princip obefintlig jämfört med hur det fungerar i USA. Intressant nog syns skillnaden i företag av alla storlekar. Sedan flytten till USA, märker jag en skillnad i hur jag behandlas som "VD", och märk väl, detta är ett litet startupbolag vi pratar om.
Det är mindre öppna diskussioner (även om jag har bett om det), och det finns en förväntan på att jag ska sätta upp ramarna för företagskulturen och presentera detta i sin helhet till de anställda. Allt detta har tidigare i mitt liv varit något som de anställda skapat tillsammans.
2. Alla kan allt
Svenskar har problem med att de är alltför ödmjuka. När jag hade anställningsintervjuer i Sverige fick jag ständigt höra frasen "Nej, jag har aldrig gjort det och har ingen erfarenhet men jag vill gärna lära mig." I USA möter jag människor som är experter på allt, även om jag inte kan hitta något bevis på det i deras cv:n.
Lösningen: Du måste veta vad du ger dig in på när du ska anställa för att kunna värdera ansökningarna korrekt.
3. Folk ser efter sig själva först
Anställningsavtalen i Kalifornien innebär i regel att du kan sparkas på dagen utan någon förklaring eller ersättning. Detta skapar en kultur av nervositet (se punkt 1 och 2) och de anställda tar varje chans att glänsa framför sina chefer.
4. Du blir lättare bortglömd
När jag först kom till USA minns jag hur imponerad jag var över hur lätt det var att få till möten, hur vänliga alla var och hur snabbt det gick att skaffa nya vänner. Problemet var att när jag ville följa upp den där middagsinbjudan kom mina nya vänner inte ihåg mig.
Samma tendenser finns kring hur företag och varumärken hanteras. Affärer är inte personligt, oavsett storleken på företagen.
5. Satsa stort
Från att ha känt att jag åstadkommit något helt okej i Sverige insåg jag snabbt att här är det ingenting. Storleken och farten är entusiasmerande, spännande, häpnadsväckande och skrämmande som bara den. Så ta ett djupt andetag, planera ditt nästa steg och få det att hända.
6. Svenskar är mörka
Mina normalt ack så roliga kommentarer och berättelser hade inte alltid de effekterna som jag förväntat mig här. "Svensk humor är mörk" förklarade mina vänner. Svenskarna har en tendens att prata om sådant som andra undviker. Så låt oss inse det, bara svenskar kommer att skratta åt att fira sin chef, som är vegetarian, genom att ge honom en hamburgare gjord av kött av hans fru...