Hoppa till innehållet

Visa köper in sig i Klarna – ska få fart på bankaffären

Visa investerar i Klarna. Kortjätten ska trissa upp Klarnas bankaffär världen över. ”Vi är väldigt fokuserade på att utfärda krediter”, säger Klarnas affärschef Michael Rouse.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: Niklas Lundengård

Kortjätten Visa köper in sig i Klarna, som därmed väljer samma väg som några av USA:s största fintechföretag. Bland kortjätten Visas övriga portföljbolag finns nämligen betaljättarna Stripe och Square.

”De har sin banklicens, en bred kundbas och planer att expandera bortom marknaderna de befinner sig på. Klarna är en naturlig partner”, säger Visas innovationschef Bill Gajda till Di Digital.

Visa investerar i Klarna bara någon vecka efter att betaljätten fick sin banklicens av svenska Finansinspektionen.

Har skaffat oss fördelar så att vi kan samarbeta bättre med företag som Klarna

Klarna har tidigare tagit in 2,4 miljarder i riskkapitaljättar som Sequoia Capital och Atomico.

Visa köper nyemitterade aktier i Klarna men hur stor investeringen är vill ingen av parterna uppge. Dock jämför Bill Gajda affären med Klarna med Visas tidigare investeringar i Stripe och Square.

I åtminstone ett av dessa fall rör det sig om ett mångmiljardinnehav. I fjol framkom det nämligen att Visa ägde 10 procent av betaljätten Square, som i dag har ett börsvärde på 77 miljarder kronor.

För två år sedan, vid Klarnas senaste nyemission, värderades bolaget till 19 miljarder kronor.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Som Sveriges största fintechbolag kommer Klarna att använda Visa för att komma åt både betalningar i fysiska butiker och fler digitala kunder världen över.

”I dag är vi väldigt dominanta på marknader som Sverige. Vi ser det som att denna relation går bortom våra mogna marknader”, säger Michael Rouse, affärschef på Klarna med ett förflutet på American Express.

På den svenska marknaden hanterar Klarna betalningar direkt mot banker, med Bank-id som identifikationslösning. Den infrastrukturen finns dock inte på alla marknader.

Visa kan få banker att erbjuda digitala identifikationslösningar, säger Bill Gajda.

Den fysiska butikshandeln blir också allt viktigare för Klarna, som i fjol började erbjuda kunder i Sverige möjligheten att betala på plats genom att uppge sitt mobilnummer. Visa erbjuder ett nätverk med 50 miljoner handlare världen över.

Klarnas huvudspår som bank är hittills att låna ut pengar till sina kunder, till exempel för att möjliggöra avbetalningar. Klarna tar därmed på sig risken medan till exempel Visa kan tänkas hantera betalningen.

Anser inte att plastkort är en döende teknik

Affären med Visa innebär inte att Klarna kommer att lansera ett betalkort. Det säger Klarnas Michael Rouse, trots uppgifter Financial Times som pekade åt det hållet.

Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup” 

”Det är för tidigt och spekulativt att påstå att detta skulle ta formen av ett plastkort. Samtidigt anser jag inte att plastkort är en döende teknik. De används på bred skala. Vi eliminerar ingen betalningsform men jag påstår inte att vi kommer att lansera ett kort ihop”, säger Michael Rouse.

Visa och Klarna planerar just nu gemensamma lanseringar men vill inte tala konkret om planerna.

”Vi är väldigt fokuserade på att utfärda krediter och hur vi ska växa den delen av vår affär. Det är produkter som kommer att vara digitala i första hand”, säger Michael Rouse.


Mer om Visas investering i Klarna i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera