Hoppa till innehållet

”Vivino är en potentiell unicorn”

Danska vinappen Vivino ser ut att värderas till över en miljard kronor efter tisdagens investeringsrunda. ”Det är en potentiell unicorn det här”, säger Johan Brenner, partner på delägaren Creandum och syftar på en miljardvärdering i dollar räknat.

Som Di Digital redan rapporterat tog den danska vinappen Vivino under tisdagen in 210 Mkr i en investeringsrunda med Moet Hennessys vd Christophe Navarre i spetsen.

Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl

Hur mycket bolaget värderas till framgår inte av pressmeddelandet.

Men enligt Di Digitals källor motsvarar en typisk b-runda i denna typ av startup oftast en ägarandel på 15-20 procent. Om så är fallet i denna investeringsrunda bör Vivino värderas till mellan 1 och 1,4 miljarder kronor.

Det är goda nyheter för svenska riskkapitalbolaget Creandum som investerade redan vid a-rundan i slutet av 2012. Creandum deltog även i uppföljningsinvesteringen sommaren 2013 och i b-rundan under tisdagen.

”Den här värderingen är flera gånger högre än när vi först gick in. Och de nuvarande investerarna hoppas på en värdering på 5-10 gånger den nuvarande. Det är en potentiell unicorn det här”, säger Johan Brenner, partner på Creandum.

Med ”unicorn” menas ett bolag som värderas till mer än en miljard dollar, det vill säga 8,5 miljarder kronor.

Johan Brenner vill inte uppge hur stor ägarandel Creandum har i Vivino. Men enligt uppgifter till Di Digital rör det sig om cirka 10-20 procent.

Johan Brenner uppger att Vivino är överlägset störst inom sitt område.

”Vivino är flera gånger större än de andra aktörerna tillsammans och Christoph Navarres investering, som en av världens tyngsta aktörer inom denna industri, visar vilken potential Vivino har. Vinmarknaden är värd över 300 miljarder dollar”, säger han.

Johan Brenner är ett välkänt namn på den svenska internet- och startupscenen. Han har styrelseplatser i bland annat iZettle, Linas Matkasse, Wrapp, Neo Technology, Tictail och en rad andra omtalade bolag. Han agerade dessutom rådgivare åt spelföretaget Mojang innan det såldes till Microsoft för nära 18 miljarder kronor år 2014.

Läs mer: Creandum-toppen drar in miljoner på Bookatable-affären

Johan Brenner var även delägare i Bookatable, som under tisdagen såldes till franska Michelin för ungefär en miljard kronor. Han investerade i bolaget vid starten och har suttit i styrelsen tills idag.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera