Annons
Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.

”Volontärerna tar över när Uber lämnar Austin”

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

”Volontärerna tar över när Uber lämnar Austin”

Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.
Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.
Pionjärer som Uber och Airbnb förändrar hela marknader och hyllas av techtrogna världen över. Men vem har bestämt att de även ska få ta hem hela vinsten?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Riskkapitalister och rika techprofiler flockas just nu vid festivalen Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas. Men de åker varken Uber eller Lyft. Bolagen har nämligen lämnat staden i protest mot en ny lag som krävde hårdare bakgrundskontroller av förarna. 

Över en natt fick Austinborna, och nu även festivalbesökare, infinna sig i en vardag där de igen får ringa efter en taxi och hoppas att bolagen ännu inte konkat.

För många i Sverige så har taxibolagen sina egna appar och det är lätt att få tag i en taxi oavsett om man tar en Uber eller en taxi från de mer traditionella bolagen. I Austin är de gamla rävarna inte lika uppkopplade. 

Men Austin är trots allt en techstad och på kort tid lanserades nya lokala ”Uber” i stan. Ett av bolagen är Ride Austin. Det som är lite speciellt med bolaget är att det är non-profit, med andra ord är det inte vinstdrivande utan har byggts upp med hjälp av volontärer. Taxi-chaufförerna får därmed behålla hela summan i jämförelse med Uber och andra som tar cirka 20 procent av priset för resan.

Det här påverkar ju inte oss passagerare men med tanke på minimilöner och uppror bland Uber-chaufförer så är det inte svårt att se varför många av Austins chaufförer är nöjdare nu. 

Läs mer: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber


Mer om detta trendbrott och annat som händer på SXSW i senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post