Annons
Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.

”Volontärerna tar över när Uber lämnar Austin”

Glöm plastkortet – så betalar vi i framtiden SPONSRAT AV mastercard

Landslagsspelarna Robin Olsen (tv) och Pontus Jansson (th) är födda 1990 respektive 1991.

Landslagsstjärnor investerar i Malmöbolaget Studybee

Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX.

Elon Musk och AI-experter vill förbjuda "mördarrobotar"

Jeff Immelt lämnade vd-posten på General Electric i somras.

Han tippas till vd-jobbet på Uber

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

”Volontärerna tar över när Uber lämnar Austin”

Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.
Reportern Mimi Billing poddar från Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas.
Pionjärer som Uber och Airbnb förändrar hela marknader och hyllas av techtrogna världen över. Men vem har bestämt att de även ska få ta hem hela vinsten?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Riskkapitalister och rika techprofiler flockas just nu vid festivalen Southby Southwest (SXSW) i Austin, Texas. Men de åker varken Uber eller Lyft. Bolagen har nämligen lämnat staden i protest mot en ny lag som krävde hårdare bakgrundskontroller av förarna. 

Över en natt fick Austinborna, och nu även festivalbesökare, infinna sig i en vardag där de igen får ringa efter en taxi och hoppas att bolagen ännu inte konkat.

För många i Sverige så har taxibolagen sina egna appar och det är lätt att få tag i en taxi oavsett om man tar en Uber eller en taxi från de mer traditionella bolagen. I Austin är de gamla rävarna inte lika uppkopplade. 

Men Austin är trots allt en techstad och på kort tid lanserades nya lokala ”Uber” i stan. Ett av bolagen är Ride Austin. Det som är lite speciellt med bolaget är att det är non-profit, med andra ord är det inte vinstdrivande utan har byggts upp med hjälp av volontärer. Taxi-chaufförerna får därmed behålla hela summan i jämförelse med Uber och andra som tar cirka 20 procent av priset för resan.

Det här påverkar ju inte oss passagerare men med tanke på minimilöner och uppror bland Uber-chaufförer så är det inte svårt att se varför många av Austins chaufförer är nöjdare nu. 

Läs mer: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber


Mer om detta trendbrott och annat som händer på SXSW i senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 Foto:


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post