Prylmässan CES i Las Vegas har dragit igång i veckan och ny teknik för bilar har hamnat i rampljuset.
Svensk-kinesiska Volvo har presenterat en rad samarbeten som kan komma att forma hur framtidens bilar fungerar. Här är alla Volvos nyheter.
Självkörande superdator
Att bilar blir allt mer självkörande är knappast någon nyhet. I stort sett alla biltillverkare, liksom it-företag, arbetar med olika lösningar för självkörande bilar. Volvo har gått ut med att de samarbetar med elektronikföretaget Nvidia för att lära sina bilar att köra själva. Nvidia, som tillverkar grafikkort och är kända för att stå bakom Microsofts Xbox-konsoll, har nu tagit fram en ny superdator och Volvo är den första kunden som köpt in den.
Läs mer: Apples bilplaner – Silicon Valleys sämst bevarade hemlighet?
Datorn innehåller självlärande algoritmer som succesivt lär bilen att köra på egen hand. Planen är att Volvo under nästa år ska ha 100 förarlösabilar som kör runt i Göteborgsområdet för att förbättra bilens körkunskaper.
Strömmad video istället för radio
Så vad ska man göra i bilen när den kör själv? Titta på film såklart. Volvo berättade under CES-mässan att de samarbetar med Ericsson för att ta fram en lösning för uppkopplade bilar tillräckligt bra för att kunna strömma video.
Läs mer: Spotify tar över bilstereon i Tesla
"Tänk er en motorväg fylld av självkörande bilar där passagerarna lutar sig tillbaka och tittar på sitt favorit tv-program i hög upplösning. Den här nya typen av pendling kommer att kräva ny teknologi, och en mycket högre bandbredd för att ge en behaglig upplevelse", säger Anders Tylman, chef för Volvos konceptutveckling i ett pressmeddelande.
Styra bilen från handleden
Volvo samarbetar nu med Microsoft för att koppla ihop bilarna med Microsofts armband Band 2. Tanken är att det ska gå att starta bilen, slå på navigationen och liknande genom att prata med arbandet.
Samtidigt som Volvo meddelade samarbetet med Microsoft gick det svenska biometriföretaget Fingerprint ut med nyheten att de kommer att fokusera på bilindustrin som nästa segment efter mobiler. Så om det blir fingeravtryck eller röst som kommer att öppna framtidens bildörrar återstår att se.