Hoppa till innehållet

Avito-ägare plöjer ner 380 miljoner i Uber-utmanare – aktien stiger

Vostok New Ventures investerar ytterligare cirka 380 miljoner kronor i den franska samåkningstjänsten Blablacar. Vostok har därmed investerat drygt 660 miljoner kronor i bolaget. Aktien stiger på beskedet.

Per Brilioth, vd Vostok New Ventures
Per Brilioth, vd Vostok New VenturesFoto: Niclas Ryberg

Börsbolaget Vostok New Ventures (NTL) är framförallt känt som storägare i den ryska Blocketkopian Avito. Men man är även storinvesterare i den franska samåkningstjänsten Blablacar.

Nu fördjupar man sitt engagemang i det Paris-baserade startupbolaget med en investering värd cirka 380 miljoner kronor (40 miljoner euro). Investeringen sker på samma värdering som Vostoks första investering i Blablacar, som skedde i september i fjol och uppgick till cirka 285 Mkr (30 miljoner euro). Vostok har därmed investerat drygt 660 miljoner kronor i det franska startupbolaget.

Blablacar är en av Frankrikes mest kända startupbolag.

Blablacar grundades 2006 av Frédéric Mazzella, Francis Nappez och Nicolas Brusson och har tills nu tagit in närmare 2,9 miljarder kronor (336 miljoner dollar) i finansiering.

Bolaget har vissa likheter med taxijätten Uber, men är mer inriktat på samåkning privatpersoner emellan än "professionella" taxiresor.

Efter transaktion kommer Vostok att äga 5,4 procent av bolaget.

Marknaden gjorde tummen upp för köpet. Vid 10:30-tiden under torsdagen hade Vostok New Ventures aktiekurs stigit med närmare 4 procent till 52,75 kronor.

”Blablacar är en sällsynt affärsmöjlighet med sin kombination av en affärsmodell med starka nätverkseffekter och global potential med fascinerande tillväxt på utvecklingsmarknader”, säger Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures i en kommentar.

Han får medhåll från Björn von Sivers, ansvarig för investerarrellationer på Vostok New Ventures.

”Blablacar är en av Frankrikes mest kända startupbolag med 30 miljoner medlemmar i 22 länder. Samåkning på längre sträckor växer fort i utvecklingsländer som Ryssland och Indien där det är relativt dyrt att äga bil. Vi ser en oerhörd potential i dessa länder, som vi dessutom har stor erfarenhet av”, säger han.

Läs mer: Vostok och Naspers går in i bilsajt

Aktierna köps av Lead Edge Capital och Luxor Capital och betalning sker i form av nyemitterade aktier i Vostok genom en apportemission. Det totala värdeunderlaget uppgår till närmare 6,9 miljoner aktier i Vostok, vilket motsvarar cirka 8,5 procent av det utestående aktiekapitalet.

”Jag tror att detta är en utmärkt affär för oss eftersom Blablacar har en stor tillväxtpotential kombinerat med en hög mognadsgrad på deras europeiska verksamhet, vilket ger i en attraktiv risknivå”, säger Per Brilioth.

Förvärvet måste godkännas vid Vostoks bolagsstämma den 5 augusti.

Med hänsyn till att en av de teckningsberättigade i apportemissionen, Luxor Capital, är huvudägare i Vostok, har styrelsen avgett en särskild redogörelse över förvärvet. Styrelsen har även inhämtat en så kallad fairness opinion från Pareto Securities AB som stöd för värderingen och sin redogörelse.

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud

Givet att bolagsstämman röstar i enlighet med styrelsens förslag beräknas depåbevis för de nya aktier som ges ut i emissionen tas upp till handel på Nasdaq Stockholm omkring den 10 augusti 2016. 

Vostok New Ventures är idag främst känt för sitt ägande i den svenskgrundade, ryska Blocketkopian Avito som utgör cirka två tredjedelar av bolagets portfölj. Vostok New Ventures äger drygt 13 procent av Avito.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera