Hoppa till innehållet

Walmart köper Amazon-utmanare

Den amerikanska jättekedjan Walmart storsatsar på e-handelssajt för att utmana Amazon. 

Amerikanska Walmart satsar online.
Amerikanska Walmart satsar online.

E-handelssajten Jet.com har köpts av Walmart Stores. Det rapporterar sajten Techchrunch som uppger att köpet kommer att offentliggöras under måndagen. Walmart betalar 3 miljarder dollar, motsvarande 25 miljarder kronor för Jet.com – ett företag som grundades så sent som 2014. 

Jet.com har positionerat sig som en utmanare till Amazon och Ebay, de två största amerikanska e-handelssajterna. Jet.com fungerar som en "köpklubb" där privatpersoner betalar för ett medlemskap och får rabatterbjudanden likt populära Costco.

Walmart som är världens största detaljhandelskedja har de senaste åren fått allt tuffare konkurrens från de växande internethandlarna med Amazon och kinesiska Alibaba i spetsen. Tidigare i somras började Walmart till exempel erbjuda gratis frakt online som ett svar på Amazons populära kundklubb Prime. 

Läs mer: I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna

Den stora vinnaren på affären är Jet.coms grundare Marc Lore som enligt Techcrunch äger runt 25 procent av Jet.com och nu får över 6 miljarder kronor för sin andel i bolaget han startade i fjol. Enligt sajten Recode kommer Marc Lore att bli ansvarig för hela Walmarts amerikanska ehandelsdel efter affären. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera