Hoppa till innehållet

Wec360 växer i raketfart – ska dubbla personalstyrkan

VR-bolaget Wec360 växer i raketfart och spår en omsättning på närmare 40 miljoner kronor i år. Nu rekryterar grundarna ett 20-tal nya medarbetare.

Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.
Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.

Örebrobolaget Wec360 såg omsättningen växa med närmare 50 procent till 24 miljoner kronor i fjol. Merparten av intäkterna kommer från 3D-renderingar samt VR- och AR-applikationer i byggsektorn.

”Bostadsmarknaden har snabbt förstått nyttan av VR och AR för slutkunderna. Vi hjälper dem med allt från 3D-planlösningar till interaktiva lägenhetsväljare och rundvandringar i VR”, säger Per Hjaldahl, medgrundare och utvecklingschef på Wec360 med egen mjukvara inom 3D, VR och AR.

Vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital.

Bolaget startades i Örebro 2008 av Per Hjaldahl, som då drev en mindre reklambyrå, och Mattias von Corswant, då frilansfotograf och idag vd för bolaget. Bolagets namn uttalas ”We see 360” och till en början var man främst inriktade på 360 graders fotograferingar, med hotell och konferensanläggningar som främsta kunder. Men redan 2009 började Wec360 jobba med 3D-visualiseringar mot byggsektorn.

I fjol växte omsättningen med 48 procent till 24,3 miljoner kronor, enligt preliminära siffror som bolaget tagit fram åt Di Digital. Resultatet uppgick till 2,6 Mkr.

”Vi kan ta emot fler och större kunder nu. Under året fick vi bland annat in Skanska som kund. Vi är den enda 3D-byrån som Skanska jobbar med idag för 3D-visualisering av bostäder och får en stadig ström av uppdrag från dem”, säger Per Hjaldahl.

Vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år.

Som exempel på vad Wec360 gör idag nämner han:

  • 3D-planlösningar för nybyggnationer
  • Interaktiva, webbaserade verktyg där en kund exempelvis kan planera sitt framtida kök eller badrum. Man kan även följa hur solen lyser upp bostaden under ett dygn, beroende på årstid.
  • VR-verktyg där användaren kan promenera runt i en lägenhet, se fastigheten utifrån och gå runt i ett kvarter som inte är färdigbyggt ännu.

Under 2017 spår Per Hjaldahl att omsättningen växer med ytterligare 63 procent till 39,6 miljoner kronor. Vinsten spås mer än fördubblas till 6,2 miljoner kronor.

”Vi är störst på marknaden idag och märker att kunderna efterfrågar större projekt och att tillströmningen av kunder ökar”, säger han.
Foto:
Bild som illustrerar hur en kvinna utforskar en virtuell lägenhet med Wec360:s mjukvara och VR-utrusningen HTC Vive.

Idag har Wec360 säljkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö samt huvudkontor i Örebro. Totalt är man 23 medarbetare.

”Men vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år”, säger Per Hjaldahl.

Hittills har Wec360 inte aktivt sökt investerare. Den enda externa investeraren är Håkan Pettersson, en lokal affärsängel med en bakgrund inom textilbranschen.

”Just nu kan vi självfinansera vår tillväxt. Men vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital”, säger utvecklingschefen.

Han spår även att Wec360 ska expandera inom nya områden.

”Vi testar just nu vår egenutvecklade mjukvara inom tillverkningsindustrin. Det skulle kunna står för 40 procent av omsättningen om två år”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera