Hoppa till innehållet

Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Att integreras i det svenska samhället är en utmaning för den som bor på ett asylboende. Samtidigt finns få vägar för de svenskar som vill hjälpa till med annat än kläder och pengar. Nu lanseras webbtjänsten Welcome! för att förenkla mötet mellan asylsökande och svenskar.

Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.
Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.

Tanken med Welcome! är att fokusera på mötet med privatpersoner, inte på att ge information om myndigheter och andra tjänster till nyanlända.

”När vi var på asylboenden i höstas kunde vi se att det fanns ett stort behov av social kontakt. Samtidigt är det väldigt många svenskar som vill göra någonting, men processen för att kunna hjälpa till kan ta flera månader vilket kan vara en ganska hög barriär. Den här appen är tänkt att minska den”, säger Emma Rosman, till vardags affärsutvecklare på Blocket och en av initiativtagarna till Welcome!.

Läs även: Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Tjänsten, som lanseras i början på december, kommer delvis att fungera som ett forum där nyanlända kan ställa frågor som privatpersoner sedan kan svara på. Det kan röra allt från var närmaste apotek finns till hur det fungerar med förskolor i Sverige. Till det kommer en funktion för sociala aktiviteter, där privatpersoner kan bjuda in nyanlända till exempelvis att spela fotboll eller gå på bio.

”Det finns ett utbud av folk som vill hjälpa till med sin tid men som inte riktigt vet hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder. Jag jobbar på Blocket och där matchar vi köpare och säljare, frågan jag ställde mig var varför man inte kan bygga en app som matchar behov av social kontakt med svenskar som vill bidra”, säger Emma Rosman.

Många vill hjälpa till med sin tid men vet inte riktigt hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder.

 

De flesta flyktingar som kommer till Sverige har smartphones, säger Emma Rosman. Men kostnaden för datatrafik kan vara hög och tillgång till wifi bristfällig på asylboenden. Därför har Welcome! påbörjat ett samarbete med Telenor som har vitlistat sajten. Det betyder att alla med ett abonnemang eller ett kontantkort från Telenor kommer att kunna besöka den utan kostnad för datatrafik.

Telenor har dessutom inlett ett samarbete med bland andra Röda Korset, som ska distribuera sammanlagt 10 000 kontantkort med sammanlagt 2 gb datatrafik och en pott för fria utlandssamtal på flyktingförläggningar.

Även andra teleoperatörer har initierat liknande projekt och Welcome! söker även samarbeten med dessa.

”Vi hoppas verkligen att fler aktörer hoppar på det här. Vi vill kunna nå fram till så många som möjligt”, säger Emma Rosman.  

Welcome-projektet har inte tagit in någon extern finansiering utan drivs på volontärbasis. Men för att vidareutveckla tjänsten kommer Welcome! att inleda en crowdfunding-kampanj på Kickstarter med start i nästa vecka.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera