Hoppa till innehållet

Werlabs sålde blodanalyser för 18 miljoner

Det stjärnbackade blodtestbolaget Werlabs såg försäljningen skjuta i höjden i fjol. ”Det verkar finnas en stor efterfrågan”, säger vd:n Will Stoddart.

Will Stoddart är vd för Werlabs och en av bolagets fyra grundare. Foto: Press
Will Stoddart är vd för Werlabs och en av bolagets fyra grundare. Foto: Press

Werlabs (NTL) grundades 2013 med målet att hjälpa sina kunder till förebyggande vård.

För en dryg tusenlapp kan patienten ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

Kvinnor tenderar att tvinga med sina män.

Affärsidén har lockat en stjärnspäckad skara investerare som danska Sunstone Capital och Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL). I fjol tog Werlabs in 33 miljoner kronor.

Läs mer: Techstjärnor investerar i blodtestbolag

Nu skjuter försäljningen i höjden, enligt färska siffror.

Werlabs omsatte drygt 18 miljoner kronor 2016, vilket är mer än tre gånger så mycket som under 2015.

”Vi tror att marknaden håller på att mogna. Folk förstår vårt erbjudande. En hel del kommer från att folk berättar för sina bekanta om oss. Det verkar finnas en stor efterfrågan”, säger Will Stoddart, bolagets vd och en av fyra grundare.

Den svenska marknaden stod för i princip all försäljning. Här har man konkurrens från bolag som Bodymarkers (NTL) och Blodkollen (NTL).

Werlabs typiska kunden är äldre än 45, säger Will Stoddart.

”Det är ungefär lika många män som kvinnor. Det vi märker är att kvinnor tenderar att bli kunder och sedan tvinga med sina män”‚ säger han.

Läs mer: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik

Werlabs lanserades nyligen i Norge och Storbritannien och planerar att gå in på fler marknader i Europa. Will Stoddart vill dock inte kommentera vilka det rör sig om.

Liksom många unga bolag med riskkapital i ryggen gick Werlabs med förlust i fjol.

”Vi är ett VC-backat bolag som i fjol gjorde flera större investeringar och förberedda lanseringar på nya marknader”, säger Will Stoddart.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera