Widespace fungerar som en plattform för mobilannonsering med mediehus som huvudsakliga kunder. Företaget har idag kontor i nio länder i Europa. Sedan början av året har bolaget även en representant på plats i New York.
I vintras tecknade Widespace avtal med flera amerikanska mediehus, bland dem Business Insider, IDG och Vice och når därmed närmare 50 miljoner mobilanvändare i USA. Men för att kunna tävla med Google och Facebook behövs stora resurser. Något som Henric Ehrenblad, medgrundare till Widespace, gärna skulle ha mer av.
”Vi är aktiva på en marknad som växer med 40–50 procent per år och vår del av den skulle växa mer än så om vi växlade upp nu”, säger han till Bloomberg Business och fortsätter:
”Jag skulle föredra att ha ytterligare 10 miljoner dollar på banken innan vi satsar i USA.”
Till Di Digital säger Henric Ehrenblad att de ännu inte är redo att lansera på andra sidan Atlanten.
”Vi har inte tagit in pengar för att lansera i USA än men med rätt produktmix, rätt folk på banan och rätt investerare då trycker man på knappen.”
Widespace har nyligen tagit in ny finansiering via ett konvertibellån. Enligt uppgifter från Widespace har bolaget tagit in närmare 20 Mkr.
Henrik Ehrenblad kan inte gå in på detaljer kring lånet men påpekar att allt har tagit längre tid än vad grundarna hade tänkt sig från början.
”Vi trodde att 2009, då skulle vi vara lönsamma och i USA. Eftersom det tog fem år att få in kapital första gången så kanske det tar ett par år extra för vår amerikanska satsning också”, säger Henrik Ehrenblad.
Läs även: USA-genombrott för svenska Widespace
Widespace fördubblade sin omsättning mellan 2013 och 2014, från 136 Mkr till närmare 264 Mkr. I år spår grundarna att företaget kommer att öka sin omsättning med 45 procent till cirka 420 Mkr.
Samtidigt har rörelseresultatet visat minus. Under 2013 gjorde bolaget ett minusresultat på 40 Mkr efter finansiella poster och i fjol blev det 77 Mkr i förlust. Även om bolaget ännu inte har gått med vinst, säger Henric Ehrenblad till Bloomberg att han tror på vinst nästa år.
Bland investerna i Widespace finns de svenska riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden som har investerat drygt 100 miljoner kronor i företaget. Allt som allt har Widespace tagit in cirka 185 miljoner kronor i finansiering sedan starten 2007.