Hoppa till innehållet

Widespace söker 90 miljoner i kapital

Widespace har tagit klivet in på den amerikanska marknaden men grundarna vill ha mer kapital innan företaget satsar fullt ut. Det uppger Henric Ehrenblad i en intervju.

Widespace fungerar som en plattform för mobilannonsering med mediehus som huvudsakliga kunder. Företaget har idag kontor i nio länder i Europa. Sedan början av året har bolaget även en representant på plats i New York.

I vintras tecknade Widespace avtal med flera amerikanska mediehus, bland dem Business Insider, IDG och Vice och når därmed närmare 50 miljoner mobilanvändare i USA. Men för att kunna tävla med Google och Facebook behövs stora resurser. Något som Henric Ehrenblad, medgrundare till Widespace, gärna skulle ha mer av.

”Vi är aktiva på en marknad som växer med 40–50 procent per år och vår del av den skulle växa mer än så om vi växlade upp nu”, säger han till Bloomberg Business och fortsätter:

”Jag skulle föredra att ha ytterligare 10 miljoner dollar på banken innan vi satsar i USA.”

Till Di Digital säger Henric Ehrenblad att de ännu inte är redo att lansera på andra sidan Atlanten.

”Vi har inte tagit in pengar för att lansera i USA än men med rätt produktmix, rätt folk på banan och rätt investerare då trycker man på knappen.” 

Widespace har nyligen tagit in ny finansiering via ett konvertibellån. Enligt uppgifter från Widespace har bolaget tagit in närmare 20 Mkr.

Henrik Ehrenblad kan inte gå in på detaljer kring lånet men påpekar att allt har tagit längre tid än vad grundarna hade tänkt sig från början.

”Vi trodde att 2009, då skulle vi vara lönsamma och i USA. Eftersom det tog fem år att få in kapital första gången så kanske det tar ett par år extra för vår amerikanska satsning också”, säger Henrik Ehrenblad.

Läs även: USA-genombrott för svenska Widespace

Widespace fördubblade sin omsättning mellan 2013 och 2014, från 136 Mkr till närmare 264 Mkr. I år spår grundarna att företaget kommer att öka sin omsättning med 45 procent till cirka 420 Mkr.

Bild från Widespace hemsida.

Samtidigt har rörelseresultatet visat minus. Under 2013 gjorde bolaget ett minusresultat på 40 Mkr efter finansiella poster och i fjol blev det 77 Mkr i förlust. Även om bolaget ännu inte har gått med vinst, säger Henric Ehrenblad till Bloomberg att han tror på vinst nästa år.

Bland investerna i Widespace finns de svenska riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden som har investerat drygt 100 miljoner kronor i företaget. Allt som allt har Widespace tagit in cirka 185 miljoner kronor i finansiering sedan starten 2007.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera