Widespace grundades år 2007 och har idag 220 anställda samt kontor i tio länder, inklusive USA. Bolagets produkt fungerar som en plattform för mobilannonsering, med mediehus som huvudsakliga kunder.
Enligt egen uppgift når bolaget 230 miljoner unika användare varje månad, i Europa, USA, Brasilien samt Mellanöstern och Nordafrika.
Under 2015 ökade bolagets omsättning till 354 Mkr från 257 Mkr året innan, vilket är en ökning på 38 procent.
”Vår strategi för snabb tillväxt och expansion på nya marknader har ett fast stöd från våra ägare. Vi har på kort tid erövrat en position som är unik”, säger Patrik Fagerlund, VD och medgrundare Widespace, i ett meddelande.
Men tillväxten har kostat. Rörelseresultatet för Widespace minskade från –79 Mkr till –94 Mkr för 2015.
”Det är inte så farligt. Förlust per intjänad krona är lägre än den var tidigare. Så det går i rätt riktning. Vi är inte så långt ifrån break even om man tittar på månadsbasis utan vi håller kontroll över både kostnader och hur mycket vi bränner”, säger Patrik Fagerlund till Di Digital.
Bolaget tog tidigare under året in 147 Mkr från Kreos Capital samt de nuvarande delägarna i Widespace, Northzone och Industrifonden, för att kunna fortsätta sin expansion.
Läs även: Storinvestering i Widespace – tar in 147 miljoner
”Vår uppfattning är att mobilen i en nära framtid kommer att vara den viktigaste kanalen i relationen mellan varumärken och deras publiker. Användarnas relation till mobilen är på många sätt unik i mediehistorien. Vidare genererar den i kombination med positioneringstjänster stora mängder data som med mer kunskap om användaren bidrar till en ständigt ökad relevans”, säger Patrik Fagerlund.